کد خبر: 29515
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 مرداد 1396 - 13:57

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «دگر سنجی برای متخصصان علم اطلاعات» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «دگر سنجی برای متخصصان علم اطلاعات، گذشته، حال و آینده» نوشته کیم هولمبرگ با ترجمه و الحاق محمد باقر نگهبان و هدی هادی پور منتشر شد.
کتاب «دگر سنجی برای متخصصان علم اطلاعات» منتشر شد

به گزارش لیزنا، کتاب «دگر سنجی برای متخصصان علم اطلاعات، گذشته، حال و آینده» توسط انتشارات الزویر منتشر شد.

محمد باقر نگهبان در پیشگفتار کتاب نوشته است: «امروزه تحولات سریعی در مطالعات وپژوهش ها ی متریک اتفاق افتاده و این روشها مورد نیاز و توجه ی اکثر متخصصان قرار گرفته است . ضرورت دسترسی و استفاده پژوهشگران از اخرین دستاوردهای این گونه روشها و ابزارها انکار ناپذیر است. دگر سنجی شکل جدیدی از این نوع روش ها است که باعث سنجش موثر  همکاریها و ارتباطات پژوهشی در وب شده است ، دگر سنجه ها یا سنجه های مکمل برای سنجش همه ارتباطات پژوهشی در سالهای اخیر بطور گسترده ای در جهان مطرح شده و در این خصوص منابع و کتب ارزشمندی به چاپ رسیده اما متاسفانه به فارسی تاکنون منبعی به رشته تحریر در نیامده است ، ازینرو اینجانب در راستای تالیف کتاب "پژوهش های سنجه ای در علم اطلاعات" و گسترش فصل دگر سنجه ها آن کتاب ،جهت معرفی و شناسایی بیشتر این نوع روش ها به متخصصین حوزه های علم اطلاعات ، کامپیوتر ، فناوری اطلاعات ، مدیریت ، علم سنجی و غیره نسخه اصلی این کتاب را با هماهنگی نویسنده محترم آن جناب کیم هولمبرگ و انتشارات الزویر تهیه کردم و ترجمه آن را با مساعدت همکار ارجمند سرکار خانم هدی هادی پور آغاز نمودیم ، این کتاب با نگاهی به گذشته ، حال و آینده دگر سنجی به معرفی دگرسنجی ـ چیستی و چگونگی استفاده از آن به متخصصین علوم مختلف و سایر سازمانهای  درگیر و علاقه مند به ارزیابی پژوهش و سیاست گذاری علمی و نیز دانشجویان این حوزه می پردازد. این کتاب با ارائه برخی از ایده های کلیدی و نوآوری در پژوهش های قبلی شروع می شود که پیش برنده تکامل علم سنجی و وب سنجی، و با ظهور رسانه های اجتماعی دگرسنجی می باشد.

در بخش اول این کتاب گذشته ی دگرسنجی، ریشه های علمی آن و ارتباط آن با کتاب سنجی و وب سنجی مورد بررسی قرار می گیرد.در بخش دوم، مطالعات کنونی دگرسنجی ارائه می شود. این بخش با یک مرور کلی بر ارتباطات علمی در وب، پتانسیل های دگر سنجی، و وضعیت فعلی آن آغاز می شود. و سپس یک مرور کلی بر برخی منابع سنجه های آنلاین جدید خواهد داشت. بخش سوم و پایانی کتاب با بحث در مورد چگونگی ایجاد دگرسنجی، تا حدودی توسط پژوهشگران و عموم مردم آغاز می شود، چگونه می توان دگرسنجه ها را شناسایی و جمع آوری کرد و این که چگونه می توان از آنها برای اندازه گیری اثر و تاثیر استفاده نمود. در این کتاب اشاره های زیادی به ابزار های دگر سنجی شده است که مترجم تلاش نمود راهنمای کاربردی این ابزارها را که حاصل سالها تجربه خود و دانشجویان است را بطور مفصل در بخش اضافات این کتاب منعکس کند که امید است اطلاعات کامل آن در یک مجلد جداگانه ای در اختیار دوستداران این علم قرار گیرد.. به هر ترتیب این نوشته با تلاش همه دوستان  و همکاران ترجمه و آماده چاپ شد و قطعا دارای کاستی های زیادی است  و پیشنهادات و نظرات متخصصین امر می تواند در ویرایش های بعدی این اثر موثر واقع گردد

 

هولمبرگ
|
Iran
|
1396/05/04 - 15:37
0
0
سلام .
ضمن تبریک و خسته نباشید به مترجمان محترم.
ناشر کتاب کیست؟ کتاب چند صفحه و هزینه خرید چند هست؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: