معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وعده داد
حمایت از راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار برای حاشیه شهرها

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن حضور در آیین آغاز به کار 31 کتابخانه سیار روستایی به لزوم توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون پرورش فکری در مناطق محروم اشاره کرد.

محمدرضا واعظ مهدوی گفت: اراده توسعه و فرهنگ توسعه دو عامل مهم در پیشرفت هر کشوری است. این دو عامل به شرایط جغرافیایی و امکانات مادی کشورها بسنده نمی‌کند بلکه تفاوت کشورهای توسعه یافته و نیافته در ذهن، اندیشه و فرهنگ آن‌ها و تعریفی است که از توسعه دارند.

وی ادامه داد: آنچه مورد توجه است، نگاه صاحب‌نظران و تعریف آن‌ها از فرهنگ کمالگراست. آن‌ها معتقدند امیدی به نسل فعلی نیست. بنابراین باید شرایط را برای نسل آینده فراهم کنیم. که خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این وظیفه را بر عهده گرفته است.

 وی درباره وظایف کانون در حوزه اشاعه فرهنگ توسعه عنوان کرد: ایران نیازمند نسلی خلاق، تاب‌آور و با پشتکار فراوان است. این نسل باید در برای آسیب‌ها، وسوسه‌ها، فسادها، رشوه‌ها، نان حرام و... تاب‌آور باشد. اگر چنین نسلی تربیت شود پیشرفت و توسعه کشور تضمین شده است.

این مقام مسوول تحقق این رسالت را تنها وظیفه کانون ندانست: در تحقق این رسالت باید بدانیم که تمام کودکان مخاطبان ما هستند. نه کودکانی که در خانه‌های لوکس زندگی می‌کنند. مخاطبان ما در روستاها هستند و هر مقامی باید بداند که واحدهای سیار روستایی سبب پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اگر امکانات برای این واحدها فراهم نشود، نمی‌تواند خدمات درستی ارایه دهد.

واعظ ‌مهدوی به لزوم گسترش این خدمت فرهنگی تاکید کرد و آغاز به کار واحدهای سیار برای حاشیه شهرها را نیز ضروری خواند: بسیاری از جرایم در حاشیه شهرها رخ می‌دهد و کودکان شاهد آن هستند. لذا نباید از این دست مخاطبان غافل شد و ضروری است که کانون در کنار واحدهای سیار روستایی؛ مراکز شهری خود را برای خدمات‌رسانی به حاشیه شهرها توسعه دهد و تجهیز کند.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از حمایت این سازمان از تشکیل این واحد خبر داد. وی در عین حال به ضرورت حضور انجمن‌ها و موسسات غیردولتی در حمایت از این گونه رویدادهای فرهنگی اشاره کرد.

واعظ‌ مهدوی همچنین به عنوان یک مقام مسوول پیشنهاد تدوین برنامه‌ای 5 ساله را به کانون داد، تا طی آن نیازمندی‌های واحدهای روستایی سنجیده و به طبع آن طراحی‌های ماشین‌های ویژه با همکاری خودروسازان در این بخش آغاز شود.

او در پایان گفت: امیدواریم در قدم‌های بعدی شاهد شکل‌گیری ایده‌هایی از سوی کانون جهت راه‌اندازی خانه‌های اسباب‌بازی در روستاهای کشور باشیم.

 

گفتنی است که صبح روز یک‌شنبه، 8 مرداد با حضور مدیران کانون و مقام‌های مسوول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آیین آغاز به کار هم‌زمان 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.