درآمدی بر زبان شناسی تطبیقی قرآن و تورات» بررسی می شود

به گزارش روابط عمومی خانه كتاب، كتاب «درآمدی بر زبان شناسی تطبیقی  قرآن و تورات» چهارشنبه (22 شهریور) با حضور آذرتاش آذرنوش، فاطمه توفیقی، حیدر عیوضی و مرتضی كریمی نیا در سرای اهل قلم خانه كتاب نقد و بررسی می شود.

كتاب «درآمدی بر زبان‌شناسی تطبیقی قرآن و تورات» تألیف حیدر عیوضی، به زبان فارسی از سوی پژوهشكده تفسیر اهل بیت(ع) در قطع رقعی، در ۱۹۲ صفحه منتشر شده است. آنچه در این كتاب بر آن تأكید شده، این است كه در قاموس ‏نگاری تورات عبری از گزنیوس (آغاز قرن نوزدهم) تا رینگرن (پایان قرن بیستم) تفكری مستمر و زنجیروار را شاهد هستیم. نمونه كامل این تفكر در ویراست‏‌های مختلف كتاب گزنیوس قابل مشاهده است كه چگونه نسل‏‌های بعدی همگام با تحولات مباحث زبان‏شناسی و یافته ‌های باستان‏ شناسان تا یك قرن بعد بازنگری آن را ادامه دادند

بخش دوم كتاب نیز متضمن مباحثی در ریشه‌‏شناسی حدود ۳۰ واژۀ مشترك در قرآن و تورات است كه مجموعه‏‌ای از اعلام توراتی ـ قرآنی و تعدادی از مفاهیم الهیاتی مشترك میان قرآن و تورات را در برمی‌گیرد. رویكرد نویسنده در هر دو بخش، زبان‏شناسی تاریخی است. البته در زبان‏شناسی تاریخی نیز، از میان زبانهای سامی، تمركز عمده بر عبری (زبان تورات) و عربی (زبان قرآن) است.

 

علاقمندان می توانند برای حضور در نشست نقد و بررسی كتاب «درآمدی بر زبان شناسی تطبیقی  قرآن و تورات» فردا (چهارشنبه 22 شهریور) ساعت 17  به سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفرجنوبی، كوچه خواجه نصیر، پلاك 2 مراجعه كنند.