کد خبر: 30605
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 شهریور 1396 - 14:20

داخلی

»

اخبار کتاب

بدرالزمان قریب نشان داد که زن و مرد هر دو انسان هستند

منبع : لیزنا
مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات محمود افشار سیصدوهشتمین شب بخارا را در سالروز تولد وی و با هدف ارج‌گذاری از آثار و خدمات این استاد برجسته برگزار کرد.
بدرالزمان قریب نشان داد که زن و مرد هر دو انسان هستند

به گزارش لیزنا شب بدرالزمان قریب سه شنبه، ٢٨ شهریور ماه در کانون زبان فارسی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه ژاله آموزگار، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی  گفت:  بدرالزمان قریب در تمام گردهمایی‌ها مورد تمجید و ستایش قرار گرفته‌اند و برپاکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مجالس دربرابر دانش، فرزانگی، خدمات ارزنده و بی‌نظیر ایشان سر تعظیم فرود آوردند، پس بیایید از خودمان و مردمان حق‌شناس این سرزمین تشکر کنیم که هرزمان لازم دانستند بی‌ریا و بی‌توقع به سوی شخصیت‌هایی رفتند که ثمره سال‌ها تلاش ایشان برای آنها افتخار آفرین است.

آموزگار ادامه داد: قریب به نسلی تعلق دارد که در دانشگاه به روی هرکسی که قصد درس خواندن داشت، باز بود. این نسل می‌توانست در رویاهایش آرزویی را بپرواند، تلاش کند و به آن برسد. بدری قریب از استعداد ذاتی برخوردار بود ولی رخدادهای خوب هم راه‌گشای او بودند.

در ادامه زهره زرشناس زبان‌شناس و باستان‌شناس ایرانی او را بانویی فرزانه توصیف کرد که جایگاهی ویژه و بسیار تاثیرگذار در حوزه مطالعات ایران‌باستان دارد.

او ادامه داد:  قریب به نیروی دانش نشان داد که جنس برتر و فروتن وجود ندارد، زن و مرد هر دو انسان هستند و انسان دانا و خردمند قابل احترام است. اینک به دانش، خرد فزاینده و نیک قریب احترام می‌گذاریم که با همتی بلند به پژوهش در حوزه‌ای کم‌شناخته از فرهنگ کهن این مرز و بوم پرداختند و مطالعات فرهنگ و زبان‌های باستانی را والایی بیشتر بخشیدند.

او همچنین به جنبه‌های تاثیرگذاری قریب بر دانش زبان‌های باستانی و میانه ایران اشاره کرد و یکی از این جنبه‌ها را تالیف آثاری فراملی در پاسخ به نیازی جهانی عنوان نمود.

محمد شکری فومشی نویسنده و پژوهشگر بدرالزمان قریب یگانه دانشمند سغدی شناسی عنوان کرد که کرسی این زبان را در دانشگاه تهران گذاشت و تا آخرین روزهای تدریس خود در آن دانشگاه، مبحث درس سغدی  را در اختیار داشت. تمام کسانی که در ایران سغدی را خواندند یا شاگرد قریب یا شاگردان شاگردان او بودند.

مسعود احمدی آشتیانی  با بیان اینکه بزرگداشت و تکریم عالمان، ارج گذاشتن به والاترین منزلت انسانی یعنی جایگاه خلیفه‌اللهی است، دانشمندان مشعل‌داران طریق هدایت و هموارکننده کمال انسان‌ها وظیفه ما است، گفت: قریب با مناعت طبع و روح بزرگ خود انتظار شناخته شدن ندارند ولی تجلیل از ایشان وظیفه ما است.

بدرالزمان قریب نیز در این شب به درخواست علی دهباشی یکی از رباعیات خود را هم خواند.

در پایان فیلم مستند «با زبان خاموش» به کارگردانی منوچهر مشیری درباره بدرالزمان قریب در این برنامه پخش شد.

گفتنی است، بدرالزمان قریب چهره ماندگار، ایران‌شناس، استاد زبان های باستانی و سغدی‌دان مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. قریب در سال ١٣۴٠ با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و پایان نامه دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سغدی نوشت او پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران و شیراز به تدریس پرداخت و اکنون عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه گویش شناسی است.

 

دو کتاب (فرهنگ زبان سُغدی در سال ١٣٧۴و کتاب زبان‌های خاموش (نوشته یوهانس فریدریش) با همکاری یدالله ثمره در سال ١٣۶۶) از آثار قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: