کد خبر: 30735
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 مهر 1396 - 16:04

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست مشترک سرپرست ISC با رئیس دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی برونئی

منبع : لیزنا
محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)  از دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی کشور برونئی در تاریخ 3 مهر 1396 بازدید کرد.
نشست مشترک سرپرست ISC با رئیس دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی برونئی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، در این بازدید  قنبری، رایزن علمی ایران در جنوب شرق آسیا و همچنین معاون پژوهشی ISC، گزنی نیز حضور داشتند که با معاونت دانشگاه و سایر مدیران  و مقامات دانشگاه ملاقات کردند.

 در این نشست آرمان معاونت دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی ضمن معرفی دانشگاه خود عنوان داشت: این دانشگاه به دنبال ارتقای سطح علمی و نیز آموزشی و پژوهشی خود است. در این زمینه گام های زیادی برداشته شده است. برای مثال آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به گونه ای اصلاح شده تا مشوق اعضای هیئت علمی در خصوص افزایش تعداد انتشارات علمی در مجلات بین المللی باشد.

نکته دیگری که ایشان به آن تاکید کرد دشوار بودن چاپ مقاله در حوزه علوم انسانی و بویژه اسلامی در نظام های نمایه آی اس آی و اسکوپوس بود. و از این رو حضور هیئت ISC و توضیحات و مطالب ارایه شده برای دانشگاه را سودمند دانستند بویژه بخاطر فعالیت های گسترده ISC در حوزه زبان عربی که اتفاقا زبان اصلی در این دانشگاه است.

با توجه به اینکه زبان اصلی در این دانشگاه زبان عربی است، در این نشست به یکی از غنی ترین پایگاه های موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یعنی پایگاه اطلاعات عربی اشاره شد که می تواند بخش عظیمی از اطلاعات علمی عربی مورد نیاز این دانشگاه را مهیا سازد. این پایگاه بیش از یکصدهزار مقاله علمی عربی را در بر دارد که از معتبرترین مجلات عربی کشورهای مختلف عربی گردآوری و در این پایگاه نمایه سازی شده است. پایگاه مربوطه در ISC  به این دانشگاه که در آن زبان عربی نقش مهمی در تدریس و پژوهش دارد معرفی شد که مورد استقبال حاضران از دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی قرار گرفت.

در این جلسه، دهقانی ریاست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به معرفی چگونگی ایجاد و توسعه ISC، فعالیت ها و اهداف آن پرداخت.

دهقانی ظرفیت های نمایه سازی و فلسفه نمایه سازی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را در این نشست معرفی کرد و افزود: تنها 5% از نشریات کشورهای اسلامی در پایگاه های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می شوند که این مسئله باعث می شود تا نشریات کشورهای اسلامی رویت پذیر نباشند.

وی در این بازدید گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  وظیفه رتبه بندی و ارزیابی تحقیقات و همچنین وظیفه ارتقای سطح علم در کشورهای اسلامی را برعهده دارد. علاوه بر این،  افزایش تعاملات علمی بین کشورهای اسلامی را نیز عهده دار است و این پایگاه فرصتی برای نمایه سازی اطلاعات علمی کشورهای اسلامی است که به زبان انگلیسی منتشر نمی شوند هر چند بخشی از اطلاعات علمی کشورهای اسلامی به زبان انگلیسی ارائه می شود. در حال حاضر 39% از اطلاعات علمی در پایگاه ISC به زبان انگلیسی است و مابقی به زبان های دیگر است.

 بیش از 3هزار نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه سازی شده است. علاوه براین، گستره توزیع جغرافیایی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست توضیح داده شد.

دهقانی در ادامه نظام های نرم افزاری مختلف موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را معرفی کرد که وظیفه ارائه اطلاعات کشورهای اسلامی را بر عهده دارند. یکی از نظام های معرفی شده، نظام رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است که در این نشست مطرح و روش شناسی آن ارائه شد.

در ادامه وضعیت تولید علم کشور برونئی، کشورهای مختلف دنیا و همچنین کشورهای اسلامی در پایگاه های ISC, ISI و Scopus به صورت کلی و همچنین در حوزه های مختلف علمی شامل علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و همچنین علوم پزشکی ارائه شد. به عنوان مثال در اسکوپوس مقالات این کشور از 53 در سال 2000 میلادی به 506 مورد در سال 2016 رسیده بود که رشدی نزدیک به 860% را برای برونئی نشان می دهد.

در پایان با هدف آشناسازی بیشتر کشور برونئی با قابلیت ها و خدمات ISC، بروشورهای مختلف شامل «کارگاه ارتقا سطح اثرگذاری (کیفیت) پژوهش شامل راهبردها و راهکارهای علمی» و همچنین «گزارش رشد علمی کشورهای اسلامی» و نیز «کاتالوگ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» و نیز فیلم معرفی ISC ارائه شد.  

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: