کد خبر: 30753
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 مهر 1396 - 16:03

داخلی

»

اخبار کتاب

حضور ISC در وزارت آموزش و دانشگاه های برونئی

برگزاری نشست سرپرست ISC با معاون پژوهشی وزارت آموزش برونئی 

منبع : لیزنا
محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با سفیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین مدیران دانشگاه های فناوری و ملی برونئی روز چهارشنبه، 5 مهرماه  ملاقات کرد.
برگزاری نشست سرپرست ISC  با معاون پژوهشی وزارت آموزش برونئی 

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در نشستی که سفیر جمهوری اسلامی ایران (آقای فکری) و همینطور رایزن علمی ایران در منطقه شرق آسیا نیز حضور داشتند، جایگاه نظام رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان اسلام، فعالیت ها و خدمات ملی و بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معرفی شد.

در این نشست با توجه به جایگاه دانشگاه های برونئی در این نظام، پیشنهاد رتبه بندی دانشگاه های برونئی و ارائه اطلاعات دانشگاههای این کشور با هدف ایجاد شبکه علمی کشورهای اسلامی و توسعه آن مطرح شد.  

در ادامه دهقانی به نشست وزاری آموزش عالی در قزاقستان اشاره کرد و دستاوردهای ISC در این نشست را ارائه کردند. علاوه براین، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توسط دکتر دهقانی ارائه شد.

در پایان این نشست، به منظور فعال کردن فرصت های پیش رو برای همکاری مقرر شد تا تفاهنامه همکاری به این وزارت از طریق رایزن علمی ارائه شود تا زمینه های لازم در این زمینه فراهم و همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با این دانشگاه ها افزایش یابد.

نشست با دانشگاه فناوری برونئی

دکتر دهقانی با ریاست دانشگاه فناوری برونئی به همراه سفیر ایران در برونئی (آقای دکتر فکری) و معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و نوآوری دانشگاه، مدیر روابط عمومی و بین الملل دانشگاه فناوری برونئی و همچنین دکتر قنبری رایزن علمی ایران در شرق آسیا ملاقات کرد.

هدف دانشگاه فناوری برونئی آن است که در منطقه آسیا تا سال 2035 میلادی به یکی از 10 دانشگاه برتر آسیا تبدیل شود. دانشکده مهندسی، تجارت و بازرگانی و کامپیوتر از دانشکده های اصلی این دانشگاه به حساب          می آیند. این دانشگاه در سال 1986 میلادی تاسیس شده است و 1600 دانشجو دارد. 50% هیات علمی های این دانشگاه بین المللی هستند و تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه بالغ بر 140 نفر است.

در این نشست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام فرصت های پیش رو برای همکاری با این دانشگاه را به تصویر کشید. فرآورده ها و فعالیت های مختلف ISC معرفی و جایگاه نشریات آن در سطح جهان اسلام ارائه شد. نظام رتبه بندی پایگاه استنادی که 600 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در سطح کشورهای اسلامی را رتبه بندی کرده است ارائه گردید. همچنین وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه های برونئی در مقایسه با دانشگاه های برتر دنیا ترسیم گردید.

نشست مشترک با دانشگاه ملی برونئی

دانشگاه ملی برونئی دانشگاه مادر و بزرگترین دانشگاه در برونئی محسوب می شود. این دانشگاه در رتبه بندی کیواس در رده 300 تا 400 دنیا قرار دارد. در این نشست که با حضور پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و رایزان علمی ایران در منطقه شرق آسیا از ایران و همچنین معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و گروهی دیگر از مدیران تشکیل شد به بحث و تبادل نظر در خصوص فعالیت های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اختصاص یافت. دانشگاه ملی برونئی یک دانشگاه جامع است و در حوزه های مختلف موضوعی اعم از علوم پایه، علوم انسانی و اجتماعی، مهندسی و پزشکی فعالیت دارد.

دکتر دهقانی در این نشست به جایگاه ISC اشاره کرد و گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سومین نظام استنادی دنیا از لحاظ قدمت و همچنین اندازه است.

وی در این نشست بیان داشت: نشریات علمی را از سرتاسر کشورهای اسلامی گردآوری و در این پایگاه نمایه سازی می کنیم و مطابق با آن، بانک اطلاعات دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مختلف را داریم که امکان رتبه بندی و ارزیابی آنها برای ISC وجود دارد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای تحت پوشش قرار دادن اطلاعات علمی کشورهای اسلامی بنیانگذاری شده است و در همین خصوص کارگاه های مختلفی توسط این پایگاه برای آموزش دانشگاه های مختلف اجرا  شده است که هدف آن ارتقای سطح اثرگذاری دانشگاه ها بویژه در حوزه های تحقیقاتی است.

دهقانی اظهار داشت: ISC نقشه علم دانشگاه ها را ترسیم می کند که بوسیله آن کشور خواهد دانست در چه مسیری باید گام بر دارد.

وی گفت: وضعیت علمی بروئنی در سطح ملی و همچنین مقایسه آن با کشورهای مختلف اسلامی و رشد دنیا به تصویر کشیده شد. در همین راستا، تعداد مقالات در پایگاه استنادی اسکوپوس، آی.اس.سی و آی.اس.آی و همچنین در رشته های مختلف در 15 سال اخیر ترسیم شد و جایگاه بروئنی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در حوزه های مختلف موضوعی ارائه شد. برونئی در حوزه های علوم پایه و همچنین فنی و مهندسی بیشتر از سایر حوزه ها فعال هست.

دهقانی افزود: در مقایسه با متوسط دنیا و جهان اسلام کشور برونئی رشد خوبی را داشته است. در حوزه فنی و مهندسی این کشور 1438%، در حوزه علوم انسانی 26%، در حوزه علوم پزشکی 543% ، در حوزه علوم پایه این کشور 654% ، در حوزه علوم اجتماعی 986% و در کلیه فیلدهای این کشور 322% رشد داشته است.

دکتر دهقانی توجه صرف به کمیت تولید علم را رد کرد و گفت دانشگاه ها بر اساس چارچوبی که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معرفی می شود بایستی اثرگذاری علمی، نوآورانه، اقتصادی، اجتماعی و صنعتی را مورد توجه قرار دهند. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به دانشگاه های کشورهای اسلامی کمک می نماید تا بتوانند جایگاه علمی شان را ارتقا بخشند.

در این نشست فرآورده های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچون رصدخانه علم جهان اسلام، سامانه نشریات جهان اسلام و نظام رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام ارائه شد. براساس این فرآورده ها، وضعیت دانشگاه ملی برونئی در مقایسه با سایر دانشگاه های این کشور و همچنین جایگاه آن در مقایسه با سایر دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی به تصویر کشیده شد. همچنین، وضعیت نشریات برونئی در مقایسه با سایر نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بررسی و براساس شاخص های مختلف ابزارهای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه شد.

 

در پایان، راهبردهای ارتقای دانشگاه مبتنی بر نقاط موجود و مطلوب ترسیم و برنامه آینده پایگاه برای پوشش دادن پژوهشگران یک درصد برتر کشورهای مسلمان تشریح شد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: