کد خبر: 30799
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 مهر 1396 - 09:58

داخلی

»

اخبار کتاب

بزرگداشت استاد شهریار در قرقيزستان

منبع : لیزنا
آيين بزرگداشت استاد شهریار با حضور علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم انسانی بیشکک، برگزار شد.
بزرگداشت استاد شهریار در قرقيزستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار، شاعر فرهيخته و بلندپایه ايران‌زمين، محفل ادبی با حضور علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان، اساتید و دانشجویان زبان فارسی دانشگاه علوم انسانی بیشکک در محل اين دانشگاه، برگزار شد.

تالاس بیک مشرب اف، ريیس دانشکده روابط بین‌المللی و شرق‌شناسی دانشگاه علوم انسانی بیشکک در این محفل گفت: ادبیات فارسی در زندگی و آثار بسیاری از شعرا از جمله پوشکین، لرمونتوف، گوته و نیز ادیبان قرقیزی تأثیر فراوان داشته است؛ زیرا ایران همواره مهد دانش، فرهنگ و ادبیات بوده است.

وي افزود: در ایران کمتر کسی را می‌بینیم که شعر نداند، پیر و جوان همه به راحتی می‌توانند ابیاتی از استادان بزرگ اهل قلم مانند حافظ، سعدی، مولانا و ... نقل کنند.

تالاس بیک مشرب اف اظهار كرد: دانشجویان قرقیز نیز، باید افتخار داشته باشند که به این میراث غنی نزدیک شده‌اند و لذا اميدواريم با فراگیری زبان فارسی بتوانند کتاب‌های ادبیات فارسی را مطالعه کنند.

حکیم‌پور، رایزن فرهنگی كشورمان در سخناني، ضمن معرفي آثار برجسته استاد شهريار گفت: سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. ۲۷ شهریور را روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری کرده‌اند.

وي ادامه داد: مهم‌ترین اثر شهریار، منظومه حیدر بابا است که از شاهکارهای ادبیات ترکی به‌شمار می‌رود. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

در ادامه، نورلان بیک بالتابایف، ريیس گروه زبان فارسی دانشکده شرقشناسی به نقش شهریار در ادبیات نو اشاره کرد.

 

همچنين، خانم ارکینای، از دانشجویان سال چهارم رشته زبان فارسی گزارشی تصویری از سفر به ایران و شرکت در دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ارائه داد و برخي از دانشجویان سال اول، دوم و سوم به شعرخوانی اشعار معاصر از شهریار، سهراب سپهری، نیما یوشیج و نیز اشعار شعرای کلاسیک پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: