کتاب عبدالحسین زرین‌کوب به زبان ترکی استانبولی منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همكاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، کتاب «شعله‌ طور» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب در قالب طرح «تاپ» از سوی انتشارات وصال، چاپ و منتشر شد.

در این کتاب،‌ زندگی و اندیشه‌های عارف بزرگ «حسین بن منصور حلاج» شرح و اشعار او نقد و ارزیابی شده است. کتاب در عین مستند بودن خود، ساختاری داستان‌گونه داشته و از نثری روان و زیبا برخوردار است.

این اثر فرهنگی شامل هفت فصل است كه در فصل اول داستان زندگی حلاج و آنچه بر او رفته از زبان خود حلاج بیان می‌شود.

فصل دوم نامه های احمد بن فاتک شاگرد حلاج به دوست اوست که طی آنها احمد بن فاتک اوقاتی را که با حلاج گذرانده و آنچه از او دیده و دریافته را برای دوست خود شرح می‌دهد.

در فصل سوم، منشی محکمه‌ای که حلاج در آن محاکمه شده نظرات خود را در باب اتهامات حسین بن منصور حلاج بیان می‌کند. فصل بعدی شرح وقایعی است که در جلسه محاکمه حسین بن منصور روی داده و در نهایت به صدور حکم تازیانه، دار، کشتن و سوختن منتهی شده است.

در فصل بعد چگونگی به دار آویختن حلاج و سرانجام او از زبان ابن فاتک بیان می‌شود و فصل ششم پیرامون گفت‌وگوی ابن فاتک با دوست خود درباره حلاج پس از به دار آویختن اوست و در فصل آخر نیز، به روایات تاریخی که درباره شخصیت حلاج در منابع و کتب قدیم موجود است، اشاره دارد.

بنابر اعلام این خبر، کتاب «شعله‌ طور» در قالب 320 صفحه توسط احمد چلیک والف آدین باشی، ترجمه و با تیراژ 1000 نسخه چاپ شد.