تازه ترین شماره از فصلنامه «نقد کتاب ادبیات»
«تماشای فوتبال در اتاق عمل» نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، نهمین و دهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» که با هدف معرفی، نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند، به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

مصطفی موسوی، سردبیر در این شماره از فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» درباره رابطه مستقیم فرهنگ و اقتصاد چنین بیان کرده است: «آسیب پذیری حوزه فرهنگ و دانش در اثر اِعمال سیاست های اقتصادی، ناشی از دیدگاه اولیای امور است که برای فرهنگ و دانش در رشد و توسعه اهمیتی قائل نیستند، فرهنگی که همچون هوایی است که در آن تنفس می کنند ولی متاسفانه  دیده نمی شود. به این امر البته نباید  یک سویه  نگریست.  اصحاب فرهنگ و دانش هم در معرفی و نشان دادن اهمیت این حوزه به سهم خود قصور ورزیده اند که به چنین وضعیتی رسیده ایم. ما به عنوان اصحاب فرهنگ نتوانسته ایم کالاهای فرهنگی مناسبی تولید و عرضه کنیم که در سبد مایحتاج روزانه و هفتگی خانواده ها قرار گیرد و مردم ناگزیر از تهیه آن ها باشند. متأسفانه حاصل کار اصحاب فرهنگ در حد جزوه های کنکور هم نبوده است که خانواده ها به هر قیمتی شده حاضر به تهیه آن ها هستند.

تیراژ اندک کتاب ها و مجلات در مقابل تیراژ چند ده هزاری این جزوه ها شاهد گویایی است. پدیدآورندگان این گونه آثار بنا بر تب مدرک گرایی افراطی که گریبان گیر جامعه ماست محصول خود را ضروری معرفی کرده اند ولی نویسندگان، شاعران، مترجمان، فرهنگ نویسان، منتقدان و ... نتوانسته اند آثار خود را در فهرست مایحتاج ضروری مخاطبان خود بگنجانند. به نظر می رسد تا وضع چنین باشد و فرهنگ و محصولات فرهنگی در چرخه اقتصادی قرار نگیرد و حضور خود را توجیه نکنند باید شاهد تأثیرات ناگوار حوزه اقتصادی و تصمیم گیری های مسئولان آن باشیم.

ضمن تأکید بر خواسته اهل قلم که توجه مسئولان را به عنایت بیش از پیش به حوزه فرهنگ خواستارند از اصحاب فرهنگ و هنر باید خواست که به توجیه اقتصادی محصولات خود بیندیشند تا در آینده حتی المقدور از وابستگی به نفت و مالیات و بودجه دولتی رهایی یابند.»

در بخش «نقد شفاهی» این شماره از فصلنامه، نشست نقد و بررسی کتاب «غلط ننویسیم» که دوشنبه (دوم مردادماه) 1396 با حضور موسی اسوار، مریم بیانی، علاء الدین طباطبائی و امید طبیب زاده در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شده، ارائه شده است. همچنین در این بخش محتوای نشست نقد و بررسی کتاب «قصه های مشدی گلین خانم» که با حضور علی بوذری، محمد جعفری قنواتی، حمیدرضا دالوند و احمد وکیلیان برپا شده است، به چشم می خورد.

در بخش «نقد مکتوب» نیز آثاری از سیدمحسن حسینی وردنجانی و سیدجواد مرتضایی، مهدی شعبانی، نرگس قندیل زاده، عباس واعظ زاده، سعید رحیمی، مهدی ابراهیمی لامع، حامد صفایی تبار و منیژه گازرانی دیده می شود که از آن میان می توان به «تماشای فوتبال در اتاق عمل»، «فرهنگ فارسی گفتاری» و «من فقط شوکه شده بودم» اشاره کرد.

«عشق همای دولت است، نقد و بررسی رساله نزهه العاشقین»، «ترجمه با کمک google translate، نقد کتاب بررسی جنبه های هنری ـ معنایی شعر معاصر عرب» و «نقدی بر کتابشناسی وحشی بافقی نوشته حیبن مسرت» عناوین مقالات ارائه شده در بخش «نقد آثار پیشین» این شماره از فصلنامه است.

بخش «نقدپژوهی» این فصلنامه نیز مقاله «اودیسئوس بر آب های لیفی: تفسیری بر اولیس جویس» را دربردارد.

همچنین بخش «شایسته خواندن» این فصلنامه مطالب «تکه های آبیی از آسمان پیدا، مروری بر مجموعه شعر ـ ساکن چو آب و روان چون ریگ اثر تقی پورنامداریان»، «دوبیتی های فولکلوریک تالشی»، «در لباس حریر» و «شکسپیر ایگلتون، نگاهی به کتاب ویلیام شکسپیر نوشته تری ایگلتون» را در خود جا داده است.

«نقد نقد» این شماره از فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» به اثری با عنوان «سر حق با ورق شعبده ملحق نکنیم، نگاهی به یک برگ شماری منتقدانه» پرداخته است.

 

نهمین و دهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» ویژه بهار و تابستان 1396 با سردبیری مصطفی موسوی در 292 صفحه و بهای 100 هزار ریال از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.