با سخنان محمدعلی موحد و مریم حسینی
آغاز درس‌گفتارهایی درباره سنایی در شهر کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه فرهنگی شهر کتاب، حکیم سنایی‌غزنوی از شاعران و عارفان برجسته ادب فارسی است. وی نخستین کسی است که در شعر فارسی، در تبیین نظام عرفانی جهان و آنچه آن را نظام احسن خوانده‌اند، سخن گفته است. سنایی بزرگ‌ترین سراینده شعر اجتماعی در تاریخ ادبیات کلاسیک فارسی است و شعر او در ردیف بهترین شعرهای اجتماعی و سیاسی زبان فارسی است. جامع‌ترین و پرمغزترین شعر تعلیمی صوفیه پیش از مثنوی مولانا به حدیقه سنایی اختصاص دارد. اندیشه انسان کامل را او وارد شعر فارسی کرده و در نظام کامل عرفانی تبیین کرده است. سنایی حال و هوای تازه‌ای وارد قصیده کرد.

تاثیر او بر عطار و مولانا و بسیاری از شاعران بعد از خود شگفت‌ است و نکات فراوان دیگر درباره زندگی، آثار و اندیشه‌های او در خور بررسی و تحقیق جامع است. مرکز فرهنگی شهر کتاب پس از برگزاری پانصد جلسه‌ درس‌گفتار درباره مولوی، فردوسی، سعدی، نظامی، عطار، بیهقی، حافظ، ناصرخسرو، خاقانی و خواجوی کرمانی، از روز چهارشنبه ۲۶ مهر به مدت یک سال در روزهای چهارشنبه درس‌گفتارهایی درباره سنایی را با حضور استادان و پژوهشگران برگزار می‌کند تا پیوند مردم و علاقه‌مندان با ادبیات کلاسیک فارسی محکم‌تر شود.

 

این نشست ساعت ۱۶:۳۰روز چهارشنبه ۲۶ مهر در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.