کد خبر: 31258
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آبان 1396 - 08:58

داخلی

»

اخبار کتاب

فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی در ایستگاه چهاردهم

منبع : لیزنا
چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با سردبیری محمد رضا رسولی از سوی خانه کتاب راهی بازار کتاب شده است.
فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی در ایستگاه چهاردهم

به گزارش لیزنا به اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب، چهاردهمین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی با نقدی بر آثار عبدالله گیویان، احسان نراقی، علی مرشد زاده و احسان طبری به تازگی از سوی خانه كتاب منتشر شده است.

محمدرضا رسولی در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه با عنوان «جامعه شناسی كتابخوانی» نوشته است: «امروزه علم جامعه‌شناسی پای خود را به گستره مهم فرهنگی كتاب و مطالعه باز كرده است؛ به‌طریقی كه از جامعه‌شناسی مطالعه و كتابخوانی به‌عنوان شاخه علمی نام می‌برند كه بر شناخت كم‌ و كیف مطالعه در میان گروه‌های جامعه متمركز شده و به‌بررسی نقش عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بر روند مطالعه در اشكال مختلف فردی و جمعی می‌پردازد. جامعه‌شناسان بر این اعتقادند كه كتاب و كتابخوانی جزء مهمی از رشد فرهنگی است كه به تبع آن فرایند توسعه ملی را فراهم می‌كند؛  بنابراین هرتحول و جهش مطلوبی در پرتو رشد فرهنگی حاصل می‌شود. در واقع میزان كتابخوانی در كشورها بسته به فرهنگ و تاریخ آنها متفاوت است و در ممالك پیشرفته درصد قابل توجهی از مردم به كتاب و مطالعه گرایش دارند. لذات تغییرات اساسی و بنیادین در هرجامعه وابستگی كاملی به وجود نهادهای فكری و فرهنگی آن جامعه دارد.

مطالعه به افزایش قدرت تحلیل، انباشت علمی، اعتلای آگاهی نسبت به خود و جهان پیرامون می‌انجامد و در بالابردن قدرت شناخت و مدارا با دیگران و افزایش مصونیت در برابر هر اندیشه تك‌بعدی كه انسان را به ورطه سلطه‌گری یا سلطه‌پذیری می‌كشاند موثر است. كتابخوانی موجب پیوند فرد به تفكرات برخاسته از ناخودآگاه جمعی و حافظه تاریخی نویسنده می‌شود و مخاطب را به جهان غیرشخصی متصل می كند

در بخش «نقد شفاهی» در گفت‌وگو با دكتر محمد امین قانعی راد، علی زمانیان و عبدالحسین ضمیری به بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی عدم گرایش به كتاب و كتابخوانی در ایران پرداخته شده است.

در بخش «نقد تالیف»این شماره از فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی مقاله های «نراقی، از عمل گرایی تا تحلیل اجتماعی-سیاسی» به قلم امید علی احمدی، «مناسبات فلسفه و علوم اجتماعی در فلسفه اسلامی و غرب» نوشته مالك شجاعی جشوقانی، «روایت شناسی یا تحلیل گفتمان» به قلم سید علی اصغر سلطانی و... پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

نقد ترجمه از دیگر بخش این شماره از فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی است كه در آن مقاله های«جامعه شناسی كار در مدرنیته باز اندیشانه» نوشته غلامعباس توسلی، «كتابی برای راهنمایی پژوهشگران» امید علی مسعودی، « تورق تاریخ زنان فراموش شده خاورمیانه» نوشته مریم نورائی نژاد، « درآمدی بر پژوهش روش های آمیخته نوشته حامد زندی و « جامعه شناسی هنر:نظریه و عمل» نوشته فروغ خبیری آمده است.

 

فصلنامه نقد كتاب علوم اجتماعی با هدف معرفی و رونق كتاب‌ها و بررسی مسائل و مشكلات نشر كشور در این حوزه فعالیت می‌كند. این فصلنامه به قیمت 10000 تومان و به همت مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: