مراحل سه گانه خبر در کتاب «اصول خبرنویسی» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات سروش ؛ در مقدمه کتاب " اصول خبرنویسی" آمده: با توجه به اهمیت اخبار و اطلاع رسانی و پیدایش رسانه های الکترونیکی و رقابت بین رسانه های خبری، بی توجهی و کوچکترین غفلت هر رسانه در زمینه خبررسانی به حذف آن از عرصه اطلاع رسانی و یا کم اثر بودن آن منتهی می شود؛ بنابراین آموزش و تربیت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد کاری است که رسانه های در عرصه رقابت به انجام آن می پردازند.

 اعتماد مخاطبان به رسانه ها و اعتبار آنها از دغدغه های مهم و سرمایه اصلی دست اندرکاران هر رسانه است و دست اندرکاران رسانه ها، از جمله خبرنگاران زمانی موفق به کسب این سرمایه می شوند که آموزش و تخصص لازم را برای تولید اخبار و انتشار آن فراگیرند. بنابراین خبرنگاران برای جلب اعتماد مخاطبان باید با بهره گیری از دانش و هنر این رشته و فراگیری اصول نگارش خبر، خبرهای مورد نیاز مخاطبان را با رعایت اصول صحت، جذابیت و جامعیت در کمترین زمان ممکن انتشار دهند

این اثر در شش بخش با عناوین آموزش، شرط حضور موثر خبرنگاران و ادامه بقای رسانه ها، شناخت تحریریه های خبری و روند انتشار خبر، مراحل سه گانه تهیه و انتشار خبر، لید خبر، اصول اساسی نگارش متن خبر و تیتر، خلاصه خبر و عناوین تدوین شده است.

در بخش نخست مولف ضمن تشریح اهیمت آموزش خبرنگاران، ویژگی هایی چون ذوق و استعداد برای کار روزنامه نگاری، توجه به واقعیت ها و ساده نویسی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئولیت اجتماعی و روحیه جسارت و خطرپذیری، تعصب کاری، احترام به ادیان و فرهنگ مردم و رعایت عفت عمومی را برای خبرنگاران ضرروری می داند.

در بخش بعدی مولف با توجه به اهمیت شناخت روند تولید و انتشار اخبار در رسانه های الکترونیکی و مکتوب به چگونگی کسب خبر و منابع خبری رادیو و تلویزیون پرداخته است. همچنین در این بخش قسمت های مختلف تولید و پخش اخبار رادیو و تلویزیون و همچنین مطبوعات از سوی مولف معرفی می شوند تا خبرنگاران با شناخت تحریریه های مختلف، خبرهای مورد نیاز بخش های مختلف خبری را تولید کنند.

بخش سوم این کتاب به مراحل "سه گانه تهیه و انتشار خبر" اختصاص دارد. در فصل ششم از این بخش تحت عنوان " شناخت خبر" ضمن اشاره به تعاریف مختلف خبر و نقد آنها تعریفی جامع از خبر ارائه می شود. فصل هفتم تحت عنوان " جمع آوری اطلاعات" به عناصر خبر می پردازد . با توجه به این که شناخت عناصر خبر نیز همچون آگاهی از ارزش های خبری به خبرنگاران در تولید و تنظیم بهتر خبر کمک می کند، در این فصل ضمن تعریف هر یک از این عناصر مثال هایی نیز آورده می شود.

 در بخش چهارم نیز که به بحث لید اختصاص دارد؛ ضمن بیان تعریف و اهمیت لید و فرق آن با مقدمه و تیتر، انواع لید از نظر محتوا، عناصر و موضوع همراه با مثال معرفی می شود.

در بخش پنجم نویسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفی افراد و چگونگی کاربردصفت در خبر توجه می کند و در بخش ششم با توجه به اهیمت تیتر، خلاصه خبر و عناوین در خبرهای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آنها را بررسی می کند.

این اثر که حاصل تحصیل و تدریس نویسنده در دانشگاه های مختلف و تجربه حرفه ای وی در مطبوعات است برای خبرنگاران و علاقمندان به حوزه خبرنگاری بسیار ارزشمند است.

چاپ سیزدهم این اثر در 180 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به حوزه رسانه و خبر قرار گرفت.

 

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.