کد خبر: 31712
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 13:53

داخلی

»

اخبار کتاب

شب ابوالحسن صبا در دانشگاه کلگری (کانادا)

منبع : لیزنا
دومین جلسه از شبهای بخارا در کلگری به انعکاس شب تجلیل از ابوالحسن صبا اختصاص داده شده است.
شب ابوالحسن صبا در دانشگاه کلگری (کانادا)

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط مجله فرهنگی هنری بخارا، «شب های بخارا» مراسمی است به کوشش علی دهباشی (سردبیر مجله ی بخارا) در تجلیل از بزرگان عرصه  فرهنگ، ادب و هنر ایران زمین .

 کتابخانه پارسی کلگری در نظر دارد با پخش گزیده هایی از برنامه های برگزار شده توسط مجله ی بخارا تحت عنوان «شب های بخارا در کلگری» گامی در راستای شناساندن هرچه بهتر این بزرگان به جامعه ی ایرانیان دور از وطن بر دارد. لذا دومین جلسه از شبهای بخارا در کلگری به انعکاس شب تجلیل از ابوالحسن صبا اختصاص داده شده است. شب صبا که صد و شصت و هشتمین شب از شب های بخارا است، در سال ۱۳۹۳ با حضور فرهاد فخرالدینی، شهرام ناظری، مجید درخشانی، میلاد کیایی، علیرضا قربانی در کانون زبان فارسی برگزار شد.

شبهای بخارا در کلگری همراه با موسیقی زنده خواهد بود و شرکت در جلسه برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است.

ابوالحسن صبا، فرزند ابوالقاسم کمال‌السلطنه در سال ۱۲۸۱ خورشیدی در خانواده‌ای آشنا به موسیقی و اهل ادب متولد شد. پدرش، کمال‌السلطنه، پزشک، ادیب و دوست‌دار موسیقی بود. او سه‌تار می‌نواخت و اولین استاد پسرش بود.

صبا نخستین پویه‌های موسیقی را از پدرش فرا گرفت. او نزد میرزا عبدالله فراهانی، درویش خان و علی‌نقی وزیری تار و سه‌تار، نزد حسین هنگ‌آفرین ویولن، نزد حسین اسماعیل‌زاده کمانچه، نزد علی اکبرخان شاهی سنتور، نزد اکبرخان نی و نزد حاجی خان ضرب را آموخت.

صبا، در سال ۱۳۱۱ با یکی از شاگردان خود با نام منتخب اسفندیاری کوه نور، دختر عموی نیما، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، سه دختر به نام‌های غزاله، ژاله و رکسانا است. ابوالحسن صبا در سال ۱۳۳۶ و به علت ناراحتی قلبی در سن ۵۵ سالگی درگذشت و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: