افزايش ۳۸درصدی تعداد عناوين كتاب در مهر۹۶

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومي خانه كتاب، آمار و درصد تغيير تعداد كتاب هاي مهر ماه سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان مي دهد تعداد كتاب هاي عمومي در مهر سال گذشته ۴هزار و ۶۰ عنوان بوده كه با افزايش ۴۰درصدي به ۵هزار و ۶۷۸ عنوان در سال جاري رسيده است و تعداد كتاب هاي كودك و نوجوان در مهرماه سال جاري در مقايسه با مهر سال گذشته، افزايش ۲۴درصدي را تجربه كرده است. همچنين، تعداد كتاب هاي كمك درسي در بازه زماني مورد بررسي با افزايش ۴۰درصدي روبه رو شده است.

از مجموع ۷هزار و ۷۳۱ عنوان كتاب منتشر شده در مهر ماه سال جاري، موضوع علوم عملي از ساير موضوعات پيشي گرفته و با هزار و ۳۷۸ عنوان پيشتاز است. موضوعات كمك درسي با هزار و ۲۸ عنوان، كودك و نوجوان با هزار و ۲۵ عنوان، علوم اجتماعي با هزار و چهار عنوان و ادبيات با ۹۴۲عنوان در رده‌هاي بعدي قرار دارند. در حوزه تاليف، موضوع علوم عملي در صدر قرار دارد و موضوعات كمك درسي، علوم اجتماعي، دين و ادبيات جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.

بيشترين تعداد كتاب‌هاي ترجمه شده در مهرماه سال جاري به موضوع كودك و نوجوان اختصاص دارد و موضوعات علوم عملي ، ادبيات، علوم اجتماعي و فلسفه و روان‌شناسي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

از مجموع ۷هزار و ۷۳۱ نسخه كتاب منتشر شده در اولين ماه پاييز سال جاري، ۶هزار و ۲۷۶ نسخه در تهران و مابقي در شهرستان به چاپ رسيده اند. بيشترين تعداد كتاب هاي چاپ شده در تهران به موضوعات علوم عملي، كمك درسي و علوم اجتماعي اختصاص دارد و در شهرستان اقبال بيشتري به موضوعات دين، ادبيات و كودك و نوجوان  نشان داده شده است.

از مجموع كل كتاب هاي منتشر شده در مهر ماه سال جاري، ۴هزار و ۶۷۸ عنوان چاپ اول و ۳هزار و ۵۳ عنوان بازچاپ بوده اند كه موضوعات علوم عملي، علوم اجتماعي و ادبيات بيشترين تعداد چاپ اول را از آن خود كرده اند و موضوعات كمك درسي، كودك و نوجوان و ادبيات بيشترين بازچاپ را به خود اختصاص دادند.

در مهر ماه سال ۹۶، شمارگان كل به ۱۲ميليون و ۶۱۹ هزار و ۶۰۹ نسخه رسيده است كه بيشترين شمارگان به موضوعات كمك درسي، كودك و نوجوان و دين اختصاص پيدا كرده است و كمترين شمارگانِ كل در موضوعات كليات، علوم طبيعي و رياضيات و فلسفه و روان شناسي بوده است.

در اولين ماه پاييز ۹۶، استان تهران، شش هزار و ۲۷۶ عنوان كتاب منتشر كرده است كه اين آمار در مقايسه با مهر سال گذشته افزايش ۵۰درصدي داشته است و ۸۱ درصد عناوين منتشر شده كل كشور را دربرمي‌گيرد. بعد از استان تهران، استان هاي قم، خراسان رضوي و گيلان در رده هاي بعدي قرار دارد.

كتاب‌هاي منتشر شده در بازه زماني مهر سال گذشته از سوي ۴هزار و ۷۸۷ پديدآورنده انتشار يافته كه از اين تعداد هزار و۱۴۷ نفر زن و ۳هزار و ۶۴۰ نفر مرد بودند.  اين آمار در سال جاري با افزايش ۱۴ درصدي پديدآورندگان زن و افزايش۲۲ درصدي پديدآورندگان مرد مواجه شده است.

بر اساس آمار نشر كتاب در مهر ماه سال۱۳۹۶، انتشارات جنگل با ۱۰۴ عنوان كتاب منتشرشده در صدر پركار ترين ناشران عمومي قرار گرفت كه  از اين تعداد ۷۰عنوان چاپ اول و ۳۴ كتاب بازچاپ روانه بازار كتاب كرده است. سنجش و دانش با ۹۸ عنوان چاپ اول در جايگاه دوم قرار گرفت و بعد از آن، انتشارات موجك با ۶۳ عنوان كتاب چاپ اول در رتبه سوم قرار گرفت. انتشارات حيدري، شركت نشر قطره، مجد، جاودانه، نشر چشمه، كتاب جمكران و آموزشي تاليفي ارشدان در جايگاه هاي چهارم تا دهم ناشران عمومي پركار قرار گرفتند.

از جمله ناشران كودك پركار در مهر ماه سال جاري مي توان به انتشارت پرتقال، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، قدياني، بلور، فرهنگ و هنر، پيدايش، ذكر، شركت انتشارات فني ايران، شهر قلم و هوپا اشاره كرد.

همچنين، انتشارات موسسه مهرپويا مهراس، رهپويان شريف، سمت، مدرسان شريف، گزينه پارسيان طب، آريانگار، علمي سنا، پيدار، حيدري و نگاه دانش در فهرست ده ناشر آموزشي پركار مهرماه ۱۳۹۶ قرار گرفته اند.

 

براساس فهرست كتاب‌هاي منتشر شده در مهر ماه سال جاري، كتاب هاي «آموزش روخواني و روان خواني قرآن كريم نور» و «رنگين كمان: انس با قرآن كريم در دوره پيش دبستاني» با ۱۵۰ هزار نسخه در صدر جدول  پرشمارگان‌ترين كتاب ها قرار گرفته اند و كتاب هاي «القرآن الكريم»، «راهنماي گام به گام دروس يازدهم(رشته علوم تجربي) شامل: پاسخ كامل سوالات كتاب درسي، نمونه سوالات امتحاني با پاسخ تشريحي»، « راهنماي گام به گام دروس يازدهم(رشته علوم انساني) شامل: پاسخ كامل سوالات كتاب درسي، نمونه سوالات امتحاني با پاسخ تشريحي»، « راهنماي گام به گام دروس يازدهم(رشته رياضي و فيزيك) شامل: پاسخ كامل سوالات كتاب درسي، نمونه سوالات امتحاني با پاسخ تشريحي»، «ادبيات ميكرو»، « دفتر مشق اول دبستان:نگاره ها»، « دفتر مشق اول دبستان: نشانه ها(۱)» و « دفتر مشق اول دبستان: نشانه ها (۲)» در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند.