کد خبر: 32047
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1396 - 08:49

داخلی

»

اخبار کتاب

سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک)  آغاز به کار کرد

منبع : لیزنا
 پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص)، سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک) را برای گردآوری و گزارش آمار کتابخانه‌ها با آمار 73 کتابخانه رونمایی کرد.
سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک)  آغاز به کار کرد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سامانه آک، آمار و اطلاعاتی را از کتابخانه‌ها به کاربران می‌دهد که بر پایه آن بتوانند از خدمات کتابخانه‌ها بهره‌برداری بهتری کنند؛هم‌چنین، کاربران می‌توانند با جست‌وجوی کتابخانه‌ها بر پایه فیلدهای گوناگون و همچنین فیلترهای چندگانه به اطلاعات آنها دست یابند و برای مراجعه به هر یک از آنها تصمیم بگیرند.

این سامانه از سوی دیگر، آمار و اطلاعات بیشتری را از وضعیت روز کتابخانه‌ها و روند آنها در سال‌های گوناگون در زمینه‌های نیروی انسانی، زیرساخت، مجموعه، اعتبارات،‌ و خدمات برای سیاست‌گذاران فراهم می‌سازد.

هم‌چنین، سیاست‌گذاران می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره تخصیص منابع یا ارزیابی بهره برند. این سامانه نخستین سامانه ایرانداک است که آمار را در چارچوب «سياست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و مناطق ده‌گانه آن» نیز در دسترس کاربران می‌گذارد.

گفتنی است، پیش از این «گزارش‌هایی از آمار کتب و مجلات کتابخانه معارف» در سال 1307 یا «آمار کارمندان اداره کتابخانه ملی در سال ش1324» که هم‌اکنون در آرشیو ملی ایران نگه‌داری می‌شوند، از نخستین کوشش‌ها در زمینة تولید آمار کتابخانه‌ها به‌شمار می‌روند. ولی «نظری اجمالی به آمار کتابخا‌نه‌های کشور» در شش صفحه، شاید نخستین کار ساخت‌یافته در این زمینه باشد که در سال 1353 چاپ شده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با کاربرد فناوری اطلاعات در این زمینه، سامانة آمار کتابخانه‌ها (آک) را برای گردآوری و گزارش آمار کتابخانه‌ها با کارکردی دو سویه در این نشانی راه‌اندازی و در 14 آذر ماه 1396 رونمایی کرده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: