کد خبر: 32114
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 آذر 1396 - 12:00

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی ایثارگران فرهنگی در یک کتاب

منبع : لیزنا
 «معرفی اهداگران اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران (کتاب اوّل)» توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران چاپ و منتشر شده است.
معرفی ایثارگران فرهنگی در یک کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، وقف و اهداء از همان آغاز صدر اسلام به عنوان يك عمل خير و سنّت نيكو و پسنديده در شمار صدقة جاريه و باقيات‌الصالحات به حساب مي‌آمده است و پاداش و اجر فراوان اخروي و شهرت و نام نيك و جاودانگي ياد و خاطره واقف و اهداء‌کننده را به همراه داشته است. هر يك از پيروان اسلام كه به سرنوشت علمي، فرهنگي و معنوي جامعه اسلامي علاقه داشت به اندازة استعداد و به قدر امكان خويش به اين كار كه از باقيات‌الصالحات و سنّت‌هاي حسنه بود اقدام مي‌كرد و به اين عمل خير افتخار مي‌نمود و قربتهٌ الي‌الله و به خاطر رضاي الهي در راه حفظ آثار علماء و رساندن آن به نسل‌هاي آينده و كمك به پيشرفت جامعه اسلامي از هيچ تلاشي مضايقه نمي‌كرد. از اين‌رو بسياري معتقدند كه عمل وقف و اهداء تنها عنصر مؤثر در تكوين و ايجاد كتابخانه‌ها و آرشیوهای غنی در تاريخ اسلام بوده است و نقشي اساسي را در اين راه ايفا كرده است. حقيقتاً مي‌توان ادعا كرد كه این حرکت ایثارگران فرهنگی منبع اصلي تغذيه و غناي كتابخانه‌ها و آرشیوهای عمومي و بزرگ جهان اسلام بوده است و اين مسأله بيشتر مرهون واقفان و اهداءکنندگان بوده است.

بر این اساس، از ابتدای شروع فعّالیّت آرشیو ملّی، جلب مشارکت عمومی در غنابخشی به آن، از برنامه‌های اصلی شمرده شده است و در این راستا، به ویژه از دهه 1370 به بعد، بیش از 540 مجموعه ارزشمند به آرشیو ملّی ایران اهداء گردیده است.

پس وقف اسناد و مدارک عملی فرهنگی است که امکان بهره‌برداری دائمی نسل‌های مختلف کشور از منابع و مدارک مورد نیاز برای پژوهش در تاریخ و فرهنگ این مردمان و سرزمین را فراهم می‌آورد.

برای ارج نهادن به عمل اهدای اسناد و مدارک تاریخی و به مناسبت گرامی‌داشت هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانة ملّی ایران، اوّلین جلد از معرفی اهداگران اسناد به سازمان اسناد و کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسید.

در این اثر، هشت اهداگر منتخب اسناد و مدارک، آقایان: ۱) سیّد محمّدعلی جمال‌زاده، ۲) دکتر عبدالکریم قریب، ۳) رحمت‌الله شیبانی، ۴) محمّدباقرخان تنگستانی، ۵) دکتر محمّدحسن گنجی، ۶) دکتر غلامحسین بیگدلی، ۷) میرزا حسن رشدیّه، ۸) احمد درویش کجوری معرفی شده اند و  ارائه اطلاعات اهداگران بر اساس اولین تاریخ اهداء بوده و شامل: الف) زندگی‌نامه اهداگر، ب) معرفی مجموعة اهدایی و نمونه‌هایی از آن، ج) تصاویر برخی اسناد مهمّ اهدایی است.

این کتاب  توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مشخصات کتابشناختی زیر  چاپ و منتشرشده است :

--معرفی اهداگران اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران (جلد اوّل)/ زیر نظر شهرام یوسفی‌فر؛ به کوشش سکینه خراج، معصومه خسروشاهی یزدی، آزیتا مالمیر [برای] سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، معاونت اسناد ملّی. تهران: سازمان اسناد و کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران، 1396. 96 ص: مصور، عکس، نمونه. شابک: 5-493-446-964-978

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: