کد خبر: 32209
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 آذر 1396 - 12:22

داخلی

»

اخبار کتاب

از سامانه «اطلس علم ایران» در رایسست رونمایی شد

منبع : لیزنا
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران، سامانه «اطلس علم ایران» را راه اندازی کرد.
از سامانه «اطلس علم ایران» در رایسست رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در عصر حاضر، تولید علم و بکارگیری دانش حاصل از آن، اساس توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف محسوب می شود. بر همین اساس در جوامع کنونی اغلب جهت¬گیری ها در ابعاد مختلف به سمت تولید و توسعه علم و فناوری بوده و سلاح علم به سلاحی راهبردی درعرصه سیاست جهانی تبدیل شده است. در این بین، جمهوری اسلامی ایران همگام با سیاست جهانی در علم و فناوری و تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) جهت کسب اقتدار و مرجعیت علمی، تقویت نظام های نظارت و ارزیابی علمی، ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات علمی و توسعه دانش را در تمامی حوزه های علم و فناوری محور اصلی فعالیتهای خود قرار داده است.

    در این زمینه، ارائه آمارها و تحلیل های مرتبط و همچنین سنجش و پایش علم در تمامی حوزه ها و بر اساس عملکرد دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در شهرها و استانهای مختلف می تواند بسیاری از زوایا، محتوا و جنبه های مربوط به عملکرد کشور را در این خصوص برای مدیران، برنامه¬ریزان و سیاست ¬¬گذاران امر شفاف سازی نمایند. «اطلس علم ایران» گوشه ای از تلاش مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای یاری رساندن متولیان امر سنجش و ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در تولید و توسعه علم بوده که در دو شکل چاپی و آنلاین توسط یک تیم تخصصی طراحی و برای استفاده عموم ارائه گردیده است.

سامانه «اطلس علم ایران»، سامانه ای است که با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، طراحی شده است.

 این سامانه که در حال حاضر داده های استخراج  شده از پایگاه استنادی Web of Science     (WOS)   و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال 2014 میلادی (1393 شمسی) را بر اساس تعداد تولیدات علمی پژوهشگران ایران شامل می گردد. لازم به ذکر است که نسخه سال های 2015 و 2016 میلادی نیز در دست تهیه و طراحی می باشد.

از طریق این سامانه، امکان جستجوی سهم انواع دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور شامل، دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های علوم پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های آزاد اسلامی و همچنین پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در تولید علم مشخص می گردد. در همین راستا، میزان سهم تمامی استان های کشور به تفکیک تعداد جمعیت، دانشجو، عضو هیات علمی و تعداد تولیدات علمی به طور دقیق ارائه می شود.

 

آمارها و تحلیل های این سامانه نه تنها می تواند برآوردی از تعداد تولیدات علمی کشور در سالهای مختلف بر اساس موسسات، دانشگاه ها، شهر ها و استان های مختلف ارائه نماید، بلکه می تواند تصویری شفاف از وضعیت کشور در تولید علم و همچنین استعداد ها، قابلیت ها و کاستی های شهرها و استانهای کشور نیز ارائه نماید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: