موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی بررسی کردند
راهکارهای جذب مخاطب و جلوگیری از تعطیلی کرسی های زبان فارسی

به گزارش لیزن بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست که در چهارمین گردهمایی موسسه­های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان برگزار شد، بر مسائلی همچون افزایش تعداد دوره ­های کوتاه مدت تربیت مدرس زبان فارسی، استفاده از تمام ظرفیت­ های موجود، جذابیت محتوای آموزشی، توجه به کارآفرینی برای فارسی آموزان و حضور در نمایشگاه­ های بین المللی کتاب کشورها تاکید شد.

حسن ذوالفقاری استاد زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس از جمله اعضای این نشست بود که عقیده داشت یکی از مشکلات جذب فارسی آموزان برای تحصیل در ایران، مشکلات ویزای ایران برای خارجیان است و برای جذب زبان آموزان، اجرای برنامه­های گردشگری و ادبی و همچنین ایجاد شغل برای فارسی آموزان در بخش گردشگری بسیار موثر می­ تواند باشد.

وی همچنین از آمادگی دانشگاه تربیت مدرس، برای برگزاری دوره­های TTC (تربیت معلم زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) با اعطای مدرک خبر داد.

فاطمی منش نماینده موسسه حوزوی جامعه المصطفی  نیز با اعلام آنکه این موسسه بیش از 70 نمایندگی از خارج از کشور دارد، مهم ترین اقدامات خود را جذب دانشجو در رشته­های علوم انسانی و اسلامی از طریق برگزاری­های کوتاه مدت، ایجاد انجمن فارغ التحصیلان در راستای بهره گیری از فارغ التحصیلان در تدوین کتاب های آموزشی و  تربیت استادان بومی در کشور عنوان کرد.

وی همچنین از جذب مخاطب از طریق خود فارسی آموزان و راه اندازی وبگاهی برای فارغ التحصیلان به عنوان بازویی تقویتی در گسترش زبان فارسی یاد کرد.

طباطبائی معاون مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی از جمله اعضایی بود که بر نقش مدرس زبان فارسی تاکید ویژه داشت. وی معتقد بود که تعریف فارسی آموز از ایران و ایرانی به انچه مدرس زبان فارسی ارائه می دهد بستگی دارد.

همچنین جابر وثیق نماینده انجمن دوستداران زبان فارسی گفت:  اگر در خارج از ایران می­خواهیم کاری انجام شود، باید برای آن هزینه نیز صرف شود چرا که در مورد مسئله زبان تنها تبلیغات مشکلی را حل نمی­کند. استانداردسازی در کتاب­های درسی نیز از جمله مسائل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

معرفی منابع کمک آموزشی زبان فارسی به زبان آموز و امکان انتخاب هر کدام این منابع به اختیار خود وی و ایجاد شبکه­های ماهواره ای در خصوص آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی، از جمله مهم­ترین پیشنهادهای فاطمه رسولی موسوی نماینده جامعه الزهرا در این نشست بود.

محمد حسین محبت پناه نماینده موسسه فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه) نیز با انتقاد از عدم حضور کافی کشور ایران در بسیاری از نمایشگاه­های کتاب جهانی در راستای معرفی زبان فارسی، گفت: جذب  زبان آموز، تابع دیپلماسی فرهنگی و سیاسی کشورها ست و لذا باید زمینه های حضور و فعالیت مناسبی برای موسسات اموزشی خارجی ایجاد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: ارتباط با مدیران مدارس خارج از کشور و همچنین استفاده از شبکه­های اجتماعی نیز از جمله دیگر راهکارهایی ست که باید جدی گرفته شوند.

احمد غنی پور نماینده دانشگاه مازندران نیز از اعطای بورس­های تحصیلی، استفاده از ظرفیت خود فارسی اموزان برای جذب دیگر زبان آموزان و رایزنی با نهادهای مختلف مرتبط با خارجیان به عنوان راهکارهای جذب مخاطب زبان فارسی یاد کرد.

مهدی احمدی مدیر گروه زبانشناسی انتشارات سمت از جمله اعضایی بود که در خصوص محتوای کتاب­های آموزش زبان فارسی نظرات خود را بیان کرد. وی گفت: باید در تولید محتوا از روش­های تعاملی آموزش زبان استفاده کرد. در حال حاضر بازنمایی فرهنگی ای که ما در اکثر کتاب­های خود به مخاطب زبان فارسی ارائه داده ایم یا دارای اشکال بوده و واقعی نیست و یا بسیار اغراق آمیز است.

نماینده انتشارات سمت در ادامه افزود: توجه کنیم که دنیای امروز به سمت گفتمان بینافرهنگی رفته است این مسئله ای است که ما باید در تولید محتوای کتاب خود به آن توجه کنیم. مخاطب باید بتواند خودش را در محتوای که ما به او ارائه می­دهیم پیدا کند تا با متن آموزشی ما ارتباط برقرار کند و جذب آن شود.

حمید رضا نویدی مهر نماینده دانشگاه امام رضا(ع) از جمله دیگر افرادی بود که با تاکید بر اهمیت محتوای کتاب­های آموزشی، توجه بیشتر به جنبه زیبایی شناسی کتاب­ها نظیر انتخاب مولفه­های گرافیکی مناسب را پیشنهاد داد.

سید اسماعیل افتخاری نماینده دانشگاه امام حسین(ع) نیز توجه به پیش نیازهای زبان فارسی، تلاش جهت تولیدات علمی دانشگاه­های داخل به زبان فارسی و تقویت روحیه ایران دوستی در مردم داخل و خارج از کشور را از جمله راه­های جذب مخاطب و همچنین پیشگیری از تعطیل شدن کرسی­های زبان فارسی دانست.

سید محسن حسینی نماینده انجمن زبان و ادبیات فارسی، نیز در خصوص دلایل تعطیلی کرسی­های زبان فارسی در دانشگاه­های جهان گفت: این مسئله دو دلیل مهم دارد که یکی از  آنها وجود رقابت شدید در مورد زبان است که خارج از اراده ماست و دلیل دیگر هم عدم وجود منابع کافی برای آموزش است که این مسئله در حوزه اراده و اختیاراتمان هست و می توانیم بودجه بیشتری برای تکثیر کتاب در این کشورها اختصاص دهیم.

وی در ادامه افزود: در خلا و بدون تحقیق تصمیم نگیریم. باید به کشورهایی که برای گسترش زبان فارسی در آن تلاش می­شود توجه داشت. برخی کشورها به دلیل اشتراک فرهنگی و ارتباطات سیاسی و اقتصادی به هزینه­های بیشتری برای گسترش زبان فارسی نیاز دارند.

زهرا عباسی مسئول دپارتمان زبان فارسی کانون زبان ایران، نیز بر شناخت زبان مخاطب زبان فارسی جهت آموزش تاکید داشت.

خدیجه کریمی نماینده دانشگاه الزهرا(س) از جمله اعضایی بود که معتقد بود توجه به آموزش مجازی نقش موثری در مدیریت هزینه های توسعه زبان فارسی دارد.

 

بنا بر اعلام این خبر چهارمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی، 17 دی ماه در بنیاد سعدی با حضور نمایندگانی از 36 موسسه داخلی و خارجی برگزار شد.