کد خبر: 32552
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 دی 1396 - 14:04

داخلی

»

اخبار کتاب

رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی هند

29 دی ماه نشست «مسیح و مریم در ادبیات فارسی» در دهلی نو برگزار می شود

منبع : لیزنا
رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند، از رونق گرفتن محفل های ادبی در این مرکز خبر داد و گفت: اولین نشست از این محفل ها به مناسبت  سال نوی میلادی«مسیح و مریم در ادبیات فارسی» نام دارد.
29 دی ماه نشست «مسیح و مریم در ادبیات فارسی» در دهلی نو برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد سعدی، احسان الله شکراللهی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های آتی‌اش گفت: این مرکز در طی سال‌های گذشته در چند حوزه مهم زبان فارسی فعالیت داشته است که یکی از آنها تشکیل سلسله محفل‌های ادبی در دهلی نو با عنوان انجمن ادبی بیدل با بنیانگذاری آقای علیرضا قزوه شاعر معروف بود. ایشان در آن زمان به همین سمت در مرکز مامور به خدمت بودند و این محفل‌ها ماهی یکبار برگزار می‌شد، اما پس از ایشان و  به خصوص در طی سال‌های اخیر این محفل‌ها با فاصله بیشتری برگزار شده است و در یکسال اخیر هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده است. بنابراین در نظر داریم در اولین فرصت این محفل‌ها را با همکاری رایزن محترم فرهنگی آقای دکتر دهگاهی، ماهی یکبار برگزار کنیم.

وی همچنین در خصوص این نشستها توضیح داد: این نشست‌ها با دوره‌ی پیشین مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی خواهد داشت. دو مشابهت آن تشکیل ماهانه و داشتن موضوع مستقل برای هر نشست خواهد بود و دو تفاوت آن، استفاده‌ی بیشتر از قشر جوان در کنار استادان و همچنین برگزاری دوره‌ایِ نشست‌ها علاوه بر مرکز تحقیقات در دیگر محل‌های علمی و فرهنگی هند از جمله دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها خواهد بود.

شکراللهی در ادامه توضیح داد: اولین نشست  این محفل آخرین جمعه دی ماه جاری در تاریخ بیست و نهم به مناسب  میلاد حضرت مسیح و سال نوی میلادی، با عنوان «مسیح و مریم در ادبیات فارسی» برگزار خواهد شد.

از جمله دیگر برنامه‌هایی که صحبت‌هایی پیرامون مقدمات اجرایی آن صورت گرفته است، تشکیل یک  نشست فرهنگی میان روسای تعدادی از کتابخانه‌های ایران و هندوستان با همکاری رئیس مرکز میکروفیلم نور، آقای خواجه‌پیری است .

رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی هند بازدید از کتابخانه‌ها مراکز آموزش زبان فارسی را از دیگر وظایف اصلی خود خواند و گفت: برخی از این مراکز زیر نظر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شوند و طی این بازدیدها شرایط بهبود روال آموزش زبان فارسی، کیفیت کار استادان و  جذب زبان آموزانِ بیشتر  به دقت بررسی و گزارش خواهد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد حضور وی در هند موجب سرعت گرفتن برخی پژوهش‌های ادبی مرتبط با زبان فارسی  شود و به عنوان نخستین اقدام کمک به تدوین کتاب آموزشی ادبیات انقلاب اسلامی، که توسط یکی از استادان دانشگاه ملیه اسلامیه، آقای دکتر سید کلیم اصغر در دست تهیه است را نام برد.

 

شکراللهی همچنین انتشار منظم فصلنامه‌ی قند فارسی را از دیگر اهداف خود در این دوران کاری شمرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: