شبی برای سیستان و بلوچستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مجله فرهنگی هنری بخارا، بعد از برگزاری شب کردستان از سلسله شبهای وحدت ملی که بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار می کند، ساعت 17 روز شنبه، هفتم بهمن ساعت شب سیستان وبلوچستان برگزار می شود .

در این مراسم سید مصطفی محقق داماد، عالیه کرد زعفرانلو، محمد عثمان حسین بر، عبدالوهاب شهلی بر و داود نارویی سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستند «بی شناسنامه ها» به کارگردانی فرهاد ورهرام به نمایش در می آید

استان سیستان و بلوچستان دومین استان کشور به لحاظ وسعت است، استانی که در شرق با دو کشور افغانستان و پاکستان هم‌مرز است و در جنوب، در گستره‌ای بزرگ با آب‌های دریای عمان همنفس است. استان در واقع از دو ناحیۀ سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب تشکیل شده است. سیستان مسطح و آبشخورش رود هیرمند است که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و به هامون می‌ریزد. اقلیمی بس کهن و تاریخی با شهرسوخته‌اش که قدمتی پنج هزار ساله دارد و رسماً جزو میراث جهانی به حساب می‌آید. نام قدیم سیستان در نزد مورخین یونانی درانگیانا بوده است که ضبط‌های دیگرش زرنگای و سرنگای است. نام بومی آن زرنک است و ظاهراً با حمله سکایان به منطقه در 128 پیش از میلاد، نام سکستان و بعد سیستان به آن داده شده است. سیستان جایگاهی مهم در افسانه‌ها، اساطیر و حماسه‌های ایرانی دارد.

ناحیۀ بلوچستان اما کوهستانی است، شمالش کویر لوت و جنوبش دریای عمان. کوه آتشفشانش، تفتان، هنوز زنده است. هوای بلوچستان در ارتفاعات شمالی معتدل و در سواحل بسیار گرم است.

 

این نشست در محل بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار  واقع در خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره دوازده برگزار می شود.