کد خبر: 33249
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 26 بهمن 1396 - 14:19

داخلی

»

اخبار کتاب

برگزاری نشست «جادو یا تابوی هدایت» با حضور حسین پاینده و حسینی زاد

منبع : لیزنا
نشست «جادو یا تابوی هدایت» با حضور حسین پاینده استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمود حسینی زاد نویسنده و منتقد ادبی امروز (پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه) ساعت ۱۶:۳۰ در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.
برگزاری نشست  «جادو یا تابوی هدایت» با حضور حسین پاینده و حسینی زاد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، این نشست به عنوان هفتمین برنامه سلسله نشستهای صد سال ادبیات ایران از سوی گروه هنر و ادبیات انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

در پیش درآمد این نشست آمده است:

صادق هدایت (1281-1330) را باید یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی خواند که انتشار ترجمه‌ آثارش به چندین و چند زبان از دیرباز، گواهی بر این مدعاست. در داخل کشور نیز آثارش با وجود محدودیت‌ و ممنوعیت‌ در دوره‌های مختلف،‌ همواره پرمخاطب بوده است، حتی حالا که 65 سال از زمان مرگ او می‌گذرد.

اما دلیل این همه شهرت و محبوبیت چیست و آیا صرف این دو عنصر، به لحاظ فنی و کمی نیز موید کارنامه درخشانی برای صادق هدایت است؟ تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی با رویکرد شرح یا نقد آثار این نویسنده نوشته شده است، اما رسیدن به قضاوتی واحد و روشن درباره مجموعه آثار این نویسنده، کار ساده‌ای نیست. 

از طرفی پاره‌ای از آثار هدایت –مانند «سه‌قطره خون»، «زنده‌به‌گور» و «بوف کور» - به دلیل فضای پیچیده و وهم‌آلودشان، کار قضاوت را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند، تا جایی که بعد از گذشت دهه‌ها، هنوز که هنوز است کتاب‌ها و مقالاتی با رویکرد گره‌گشایی از بوف کور منتشر می‌شوند. مسأله دیگر، جریان‌هایی است که همیشه پیرامون نام و آثار هدایت وجود داشته که هر کدام به نوعی مانع از نگاه و پرداخت‌های صریح و دقیق به کارنامه این نویسنده بوده‌اند؛ در یکسو، جریانی که هدایت را به بُت دور از دسترس تبدیل کرده و در دیگر سو، جریانی که به دلیل برخی افکار و مواضع نویسنده، او را مطرود خوانده و به فحاشی و توهین مشغول‌اند.

نشست «جادو یا تابوی هدایت» قصد دارد به بررسی ویژگی های آثار صادق هدایت پرداخته و به این سوال پاسخ دهد که «آیا شهرت و محبوبیت این نویسنده و آثارش، ریشه در مبانی علمی و ادبی دارند یا عوامل دیگری چون محدودیتها در ارائه تصویری منحصر به فرد از هدایت در طول دهه‌های اخیر دست‌اندرکار بوده‌اند؟».

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: