کد خبر: 33317
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 بهمن 1396 - 12:17

داخلی

»

اخبار کتاب

هفتمین جایزه کتاب سال سینمای ایران بسیار «جدی» برگزار شد

منبع : لیزنا
دبیر هفتمین جایزه کتاب سال سینمایی در اختتامیه این برنامه بخش‌های فرهنگی مانند پرداختن به کتاب را از فعالیت‌های اصلی خانه کتاب دانست.
هفتمین جایزه کتاب سال سینمای ایران بسیار «جدی» برگزار شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، هفتمین جایزه کتاب سال سینمای ایران روز یکشنبه 29 بهمن در سالن صیف‌الله داد خانه سینما با حضور منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از منتقدین، نویسندگان، ناشران، مترجمان و اهالی سینما و فرهنگ برگزار شد.

کامران ملکی که مجری این برنامه بود در ابتدا یادی کرد از تمام کسانی که در سال 1396 از میان ما رفتند و گفت: دیروز ما محمد توکلی، جوان با استعداد را از دست دادیم. توکلی تندیس هدهد کتاب سال سینمای ایران را طراحی کرده بود.

وی درباره این دوره از این جایزه گفت: همانطور که همه می‌دانید، خسرو دهقان، دبیر این دوره از جایزه  فرد شوخی است ولی ما امسال جدی‌ترین دوره دهقان را دیدیم. می‌توانم بگویم امسال جدی‌ترین دوره کتاب سال سینمای ایران را برگزار کردیم.

در ادامه خسرو دهقان از رضا میرکریمی، موسس جایزه کتاب سال سینمای ایران تشکر کرد و گفت: یک بخشی از کارهای خانه سینما، فعالیت‌های صنفی است ولی بخش مهم‌تر آن همین فعالیت‌های فرهنگی است مانند پرداختن به کتاب.

وی شاهسواری را مدیری اهل کتاب توصیف کرد و کتاب را مبلغ اصلی سینما برای خود دانست. دهقان گفت: من از کتاب به سینما رسیدم. من ابتدا درباره هیچکاک خواندم بعدها توانستم فیلم‌های او را ببینم. به یاد دارم وقتی به سینما می‌رفتیم می‌گفتند اول ساندویچ بعد سینما. حال من می‌گویم اول کتاب، بعد ساندویچ، بعد سینما.  

دبیر هفتمین دوره کتاب سال سینما درباره هیئت داوران امسال گفت: من به جوان‌ها علاقه دارم و به آنها بیشتر اطمینان می‌کنم، به همین دلیل سعی کردیم در هیئت داوران از جوان‌ها استفاده کنیم.

 سه جایزه اصلی اهدا شدند

جایزه بهترین ترجمه به کتاب «سینما و امر تجربه» با ترجمه گروه مترجمان به سرپرستی مازیار اسلامی چاپ نشر رونق رسید. اسلامی بعد از دریافت جایزه گفت: من می‌خواهم از علی درویشیان تشکر کنم، چون کتاب خواندن را با کتاب‌ها او شروع کردم.

جایزه بهترین تالیف نیز به کتاب «یک عمر، یک راه، یک عشق، خسرو سینایی» نوشته همایون امامی، چاپ نشر ساقی اهدا شد. امامی از خانواده خسرو سینایی تشکر کرد و گفت: آنها من را تحمل کردند و بسیار ساده و صمیمی با من همکاری کردند.

خسرو سینایی ضمن تشکر و تقدیر از امامی برای انتشار کتب عنوان کرد: من پنجاه سال در سینما فعالیت کردم. فیلمسازی مانند کوهنوردی است. در  بعضی معابر سنگ‌های ریز و درشت بر روی سر آدم فرود می‌اید ولی باید گذشت و رفت. 

انتشارات «روزنه کار» متعلق به محمد مهدی فخری‌زاده نیز به عنوان ناشر برتر امسال برگزیده شد.

 پیوند کتاب و سینما همبستگی فرهنگی ایجاد می‌کند

سیروس الوند، کارگردان نیز برای حاضرین صحبت کرد. وی از جشنواره فیلم فجر دفاع کرد و گفت: در بقیه سال ما درگیر گیشه و بخش اقتصادی سینما هستیم. تنها در این ده روز است که مخاطب با سینما ارتباط خوبی برقرار می‌کند. جشنواره فجر با همه مشکلاتش اگر نباشد فاجعه است.

وی ادامه داد: جایزه کتاب سال سینمای ایران کار بسیار زیبایی است که خانه سینما انجام می‌دهد. مسئله کتاب و سینما بسیار جدی است.

رضا میرکریمی، دبیر اولین دوره کتاب سال سینمای ایران از اینکه این جشن دیگر «نهال» نیست و به «درختی تناور» تبدیل شده است ابراز خرسندی کرد و گفت: روزی که می‌خواستم این کار را بکنم، خیلی تحت فشار بودم که این نوع جشن‌ها باید حکومتی برگزار شوند. در صورتی که این طور نیست. اتفاقا این وظیفه ربطی به حاکمیت ندارد.

در این اختتامیه همچنین از روبرت صافاریان، مترجم و نویسنده سینمایی برای یک عمر فعالیت تقدیر به عمل آمد. فیلمی درباره او پخش شد و رامتین شهبازی و سعید حقیقی درباره همکاری با وی و آثارش صحبت کردند.

در پایان این اختتامیه منوچهر شاهسواری، خسرو دهقان را  دبیر هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران اعلام کرد ئ گفت: ما اکنون نویسندگان بدون نوشته، فیلمسازان بدون فیلم و در کل فاعلان بدون فعل زیاد داریم.

وی همچنین اهالی سینما را به خویشتن‌داری و دوری از خشم دعوت کرد و گفت: سینمای ایران بسیار بزرگ است جای حذف یکدیگر نیست. فضای فرهنگی ایران به همبستگی نیاز دارد. پیوند کتاب و سینما می‌تواند عامل این پیوند باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: