کد خبر: 33325
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 اسفند 1396 - 11:11

داخلی

»

اخبار کتاب

مدیرعامل یکی از ناشران بزرگ جهان:

«کتاب‌های الکترونیکی، احمقانه‌اند!»

منبع : لیزنا
مدیرعامل هچت-لیوره می‌گوید که صنعت نشر یک یا دو موفقیت در بین صدها شکست داشته است و کتاب‌های الکترونیکی هیچ خلاقیتی به کار نمی‌گیرند.
«کتاب‌های الکترونیکی، احمقانه‌اند!»

به گزارش لیزنا، به نقل از گاردین مدیرعامل یکی از بزرگترین ناشران دنیا کتاب الکترونیکی را «محصولی احمقانه» خوانده که امکان پیشرفت آن در آینده بسیار اندک است.

آرناود نوری، مدیرعامل هچت-لیوره، این اظهار نظر را در گفتگویی با اسکرول، یک وبسایت هندی انجام داد. در این مصاحبه که درباره آینده هچت در هند بود به موضوع نشر الکترونیک نیز اشاره شد. به گفته نوری «سراشیبی یا به قولی افول کمی که فروش کتاب‌های الکترونیکی در ایالات متحده و انگلیس داشته‌ است قرار نیست برعکس شود.»

وی افزود: این محدودیت قالب کتاب‌های الکترونیکی است. کتاب‌ الکترونیکی، محصول احمقانه‌ای است. دقیقا همانند کتاب چاپی است ولی با این تفاوت که الکترونیکی است. هیچ خلاقیت، پیشرفت یا تجربه دیجیتالی واقعی در آن وجود ندارد.

به گفته نوری بخشی از این محدودیت در خلاقیت به دلیل نبود اطلاع ناشران است. وی گفت: ما، به عنوان ناشر، کار به‌سزایی در دیجیتالی شدن انجام نداده‌ایم. تلاش‌هایی کرده‌‌ایم. به طور مثال ما کتاب‌های الکترونیکی غنی‌شده و تقویت‌شده را امتحان کردیم، ولی جواب نداد. ما اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها با محتواهایمان را امتحان کردیم، ولی در این بین تنها یک یا دو موفقیت در بین صدها شکست به دست آورده‌ایم. من در مورد کل صنعت نشر صحبت می‌کنم. ما کار بسیار خوبی انجام نداده‌ایم.

مدیرعامل هچت-لیوره ادامه داد: من مطمئن هستم که ما می‌توانیم با استفاده از محتوایمان و توانایی‌های دیجیتال فراتر از کتاب‌های الکترونیک اختراعاتی انجام دهیم، ولی من به این نتیجه رسیده‌ام که ما توانایی و استعداد لازم را در شرکت‌هایمان نداریم، زیرا ناشران و ویراستاران به استفاده از متن و طراحی بر روی یک صفحه تخت عادت دارند. آنها از همه پتانسیل محیط سه بعدی و دیجیتال مطلع نیستند.

بر اساس گزارش پابلیشرز ویکلی، هچت که هم ا‌کنون در بین بزرگ‌ترین ناشران جهان، سوم است، جدیدا تلاش کرده است این معضل را با خریدن سه شرکت بازی‌های کامپیوتری در مدت دو سال اخیر مرتفع کند. به گفته نوری، این کار در راستای دست یافتن به استعداد‌ها در صنایع مختلف و تقویت یکدیگر برای فراتر رفتن از کتاب‌های الکترونیک در دنیای دیجیتال صورت گرفته است.

مستندات انجمن ناشران نشان می‌دهد که فروش کتاب‌های الکترونیکی در انگلیس در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نسبت به رشد سال ۲۰۱۴ سقوط کرده است. ۲۰۱۴ سالی بود که هچت و آمازون بر سر قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک به رقابت پرداختند و این غول نشر واگذاری قیمت‌‌ها به کتابفروشی‌های آنلاین را نپذیرفت.

نوری به اسکرول گفت: ناشران بعد از مطالعه اشتباهات صنعت موسیقی و بازی‌های کامپیوتری، به این نتیجه رسیدند که باید قیمت‌ها را کنترل کنند.

وی افزود: این تصمیم تنها به دلیل درنظر گرفتن درآمد نبود. اگر که ما اجازه پایین رفتن قیمت‌ کتاب‌های الکترونیک را به مثلا دو یا سه دلار در بازارهای غربی بدهیم، ساختار از بین می‌رود. با این کار ما کتابفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و نویسندگان را متضرر می‌کنیم. ما می‌بایست از بازار در برابر سودجویی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و مدل‌های کسب‌و‌کار آنها دفاع کنیم. این دلیل دعوا در سال ۲۰۱۴ بود. ما مجبور بودیم این کار را بکنیم.

نوری مشخصا عنوان کرد که هچت بر ضد کتاب‌های الکترونیکی نیست. وی اظهار داشت: مردم مجبور هستند یک قیمتی را حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت کتاب چاپی است را پرداخت کنند و این کار جواب می‌دهد. بازار کتاب‌های الکترونیکی مقداری افت کرده است؛ چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در بعضی کشورها. هنوز کتاب‌های الکترونیکی خوانندگان خودش را دارد ولی با قیمتی که ساختار بازار را زنده نگه دارد.

 

خبرنگار : مترجم: ونداد ذوقی
برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: