کد خبر: 33336
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 اسفند 1396 - 16:06

داخلی

»

اخبار کتاب

محمود آموزگار مطرح کرد:

ارائه برنامه‌های پایتخت کتاب ایران به مراجع بین‌المللی

منبع : لیزنا
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفرشان تهران می‌گوید: ما در اتحادیه تلاش کرده‌ایم تا توجه مراجع بین‌المللی را به برگزاری طرح پایتخت کتاب در ایران جلب کنیم تا این برنامه‌ها را به سکوی پرش برای حضور در برنامه‌های جهانی پایتخت کتاب تبدیل کنیم.
ارائه برنامه‌های پایتخت کتاب ایران به مراجع بین‌المللی

به گزارش لیزنا، محمود آموزگار در گفت‌وگو با ستاد اطلاع رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی درباره میزان اثرگذاری طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران اظهار کرد: در ابتدا به نظر می‌آمد این طر برخوردارترین شهرها را در برخواهد گرفت اما در واقع این طرح، فارغ از بزرگی و کوچکی شهرها، به برنامه‌هایی می‌پردازد که هریک از آن‌ها برای ترویج کتابخوانی ارائه داده‌اند و همچنین پیگیری‌های بعدی این برنامه‌ها را نیز در نظر می‌گیرد.

وی افزود: به‌عنوان رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، می‌توانم قاطعانه بگویم که این‌ نوع برنامه‌ها می‌تواند حتی بر فروش کتاب در شهرهای شرکت‌کننده نیز اثر بگذارد.

آموزگار خاطرنشان کرد:‌ شاید در ابتدای امر، تصویر روشنی از برنامه‌های انتخاب پایتخت کتاب در دست نبود. کما اینکه انتقاداتی نیز مبنی بر انتخاب برخوردارترین شهرها وجود داشت. اما فعالیت مطالعاتی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و پیگیری‌های اجرای دقیق این برنامه در سال‌های گذشته، این رویداد را عمق بخشید.

وی گفت: گمان می‌کنم طرح انتخاب پایتخت کتاب تا اینجای راه را به‌درستی طی کرده و از بضاعت‌های نهادهای فرهنگی کشور و نهادهای مردمی استفاده کرده است. البته معتقدم که هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. مهم این است که چنین طرح‌هایی در جهت افزایش مطالعه در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 این ناشر تاکید کرد: یکی از کارهایی که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی می‌تواند انجام دهد، این است که اطلاع‌رسانی مناسبی درباره تحقق برنامه‌ها داشته باشد و چگونگی توفیق‌ها و مشکلات شهرهایی را که به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی می‌شوند، بررسی کند. مهم این است که عوامل مؤثر بر اجرای دقیق برنامه‌ها، در دسترس مجریان طرح قرار گیرد تا بتوانند بیشترین میزان تأثیرگذاری را رقم بزنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفرشان تهران درباره اقدامات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در دوره جدید طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، توضیح داد: پایتخت جهانی کتاب را سه نهاد بین‌المللی انتخاب می‌کنند که یکی از آنها، اتحادیه بین‌المللی ناشران است. تصور می‌کنم این قاعده در کشور ما نیز وجود دارد و لازم است که اتحادیه ناشران از حیث مسئولیت اجرای بهتر این طرح در کشور، سهم خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: جدا از بحث داوری که اتحادیه به‌شکل مستقیم درگیر آن است، بررسی برنامه‌های مجریان این پروژه و استفاده از تجربیات سایر کشورها و رسیدن به درک دقیق‌تر از برنامه‌های شهرهای شرکت‌کننده- خصوصاً نامزدهای نهایی انتخاب پایتخت کتاب- از فعالیت‌های اتحادیه است. از این منظر می‌توانیم این برنامه‌ها را به سکوی پرش برای حضور در برنامه‌های جهانی پایتخت کتاب تبدیل کنیم.

آموزگار خاطرنشان کرد: ما در اتحادیه تلاش کرده‌ایم تا توجه مراجع بین‌المللی را به برگزاری طرح پایتخت کتاب در ایران جلب کنیم و به‌صورت ویژه، اتحادیه بین‌المللی ناشران را در جریان اجرای این طرح در ایران قرار داده‌ایم. در این راستا و در کنگره‌های بعدی این اتحادیه به معرفی پیشرفت‌های این طرح در ایران و استفاده از امکانات بین‌المللی برای کمک به اجرای دقیق‌تر این طرح در کشور خواهیم پرداخت.

وی گفت: نفس اجرای این طرح، سبب شده است ما به‌طور مرتب، کتاب‌هایی را که در انبار ناشران است، به کانون‌های ترویج کتابخوانی که در سراسر کشور فعالند، ارسال کنیم تا بدین ترتیب، امکان دسترسی مناطق محروم به کتاب، فراهم شود. البته در این مورد نباید تنها به اتحادیه ناشران و کتابفروشان بسنده کرد و لازم است که از سایر نهادهای دولتی و غیردولتی نیز در این زمینه کمک گرفته شود.

مراسم پایانی انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، سه شنبه 8 اسفندماه با حضور مسئولان کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: