نشست اعضای کمیته راهبری  TWAS- 2018

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی روابط عمومی و همکاری های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام،  نشست اعضای کمیته راهبری برگزاری بیست و هشتمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان  (TWAS) با حضور رومین مورنزی؛ مدیر اجرایی فرهنگستان علوم جهان، مسعود برومند؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رضا ملک زاده؛ معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فیروزآبادی؛ عضو دائم TWAS، محمد جواد دهقانی؛ رئیس رایسست و ISC، مسعود صدری نسب؛ ریاست مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رضا منصوری؛ عضو دائم TWAS، بیتا مسگرپور؛ مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی مرتضی بیرنگ؛ معاون امور بین‌المللی و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری،  بهادر؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نادگران؛ رییس دانشگاه شیراز و برخی از مديران از جمله شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان، محمدرضا صالحی؛ معاون پژوهش و فناوری رایسست، فلاحتی؛ مدیر اداره همکاری‌های علمی بین المللی رایسست و ISC،  زبرجد؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، رزمجو؛ مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها و نیکبخت؛ مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف برگزار شد.

در اين نشست ابتدا دهقانی به معرفی اجمالی اهداف و رسالت رایسست در بعد اطلاع رسانی پرداخت و آمادگی رایسست برای ميزبانی نشست عمومی و کنفرانس تواس 2018 اعلام کرد. صدری نسب، ریاست مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف نيز به صورت اجمالی به معرفی تواس و اهداف و برنامه های آن پرداخت و تاريخچه فعالیت های انجام شده برای نشست 2018 را به اختصار تشريح کرد. در ادامه معاونين پژوهشی وزارت عتف و بهداشت، در خصوص اهميت برگزاری نشست و حمايت وزارتین ذيربط با برگزاری نشست مطالبی ارائه نمودند. رومین مورنزی، مدیر اجرایی فرهنگستان علوم جهان، به تفکیک موارد ضروری برای اجرای اين برنامه را بر شمرد و اعضا در خصوص آن نظرات خود را بيان داشتند. بازديد به عمل آمده از رایسست و نيز مباحث صورت گرفته نتايجی به شرح زير داشت:

--زمان برگزاری اين نشست آبان ماه 1397 و محل آن ايران، شيراز، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به تصويب رسيد.

--تعداد مهمانان پيشنهادی از کليه کشورهای پيشرفته و در حال توسعه از سراسر دنيا 350 نفر تعیین شد که از اين تعداد حدود 100 نفر از دانشمندان برجسته کشور خواهند بود.

--در خصوص طول برگزاری نشست بحث و تبادل نظر و مقرر شد پس از هماهنگی با کميته اجرایی حداکثر 4 روز باشد.

--در مورد چگونگی تامين هزينه های برگزاری اين نشست نيز بحث و گفتگو شد.

در پايان مورنزی پيرو مشاهده پتانسيل رایسست ابراز اميداوری کرد برای پيگيری فرايند کار در اردیبهشت 1397 نيز مجدداً از رایسست بازديدی داشته باشند. ايشان هدف اساسی تواس از برگزاری نشست در کشورهای مختلف را تشويق جوامع در حال توسعه و کمتر توسعه يافته برای ايجاد تحرک علمی و تحقيقاتی برشمرد و عنوان نمود که تواس برای هر دو دسته کشورهای توسعه يافته و در حال توسعه برنامه دارد. وی همچنان در بحث جوايز تواس اظهار داشت: تواس 10 جايزه را در حوزه های مختلف ارائه می دهد که برای هر کدام فرايند داوری دقيق و مستقل وجود دارد و بنابراين نگاه تواس به جامع مختلف و توزيع جايزه‌ها تبعيض آميز نیست.

اودر ادامه همچنين تاکيد کرد: در آغاز تاسيس تواس در سال 1983 تواس کار خود را با دانشمندان چند کشور محدود آغاز کرد و در حال حاضر خوشحاليم که دانشمندان 95 کشور به عضويت تواس در آمده‌اند. در سال 2017 از مجموع 50 جايزه، 10 جايزه به دانشمندان آفريقایی اختصاص يافته که اين مورد خود جالب توجه است.

مورنزی در پايان اعلام داشت با برگزاری نشست های تواس در نقاط جغرافيایی مختلف، می کوشد تمامی نقاط جغرافیایی را هدف گرفته و باعث تحرک علمی در آن مناطق در حمايت توسعه یافتگی آن مناطق شود.