بزرگداشت شاعر پارسی گوی آلبانیایی در تهران

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد سعدی، سید احمد حسینی الست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلبانی، با اعلام این خبر گفت: این کنگره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس و نهادهای مختلف فرهنگی برگزار می شود. همچنین در این مراسم نمایندگانی از کشورهای مختلف مانند آلبانی، مقدونیه، مونته نگرو و  ایتالیا حضور دارند.

وی در خصوص این شاعر پارسی گوی توضیح داد:  نعیم قهرمان ملی آلبانی و خالق اثر منظوم و ماندگار «کربلا» است. او دیوان اشعاری را نیز 150 سال پیش با عنوان «تخیلات» به زبان فارسی سروده است و در واقع تنها ایران‌شناسی است که در دنیا که اشعار فارسی را با قوام عالی سروده است.

رایزن فرهنگی ایران در آلبانی افزود:  نعیم فراشری در اروپا تنها شخصی است که به فارسی شعر سروده است وی همچنین کتابی به نام دستور زبان فارسی نوین دارد که این کتاب در این کنگره بین المللی رونمایی خواهد شد.

حسینی الست همچنین گفت: نعیم فراشری یک شاعر پرقدرت است. در جامعه آلبانی هم به عنوان قهرمان ملی به حساب می‌آید و  آنها در تقویم خود روزی به نام «نعیم» دارند چون نعیم را پایه‌گذار آلبانی نوین می‌دانند. وی هم در استقلال آلبانی حضور برجسته داشت و هم در ادبیات آلبانی خیلی نقش‌آفرین بود و هم در حوزه‌های مختلف علمی قلم زده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین آثار نعیم فراشری که حماسه ملی در آلبانی تلقی می‌شود، اثر «کربلا» است. همانطور که ما اشعار حافظ و سعدی را در گفت‌وگوهای روزمره خود استفاده می‌کنیم، مردم آلبانی تکه‌هایی از کتاب کربلای نعیم فراشری را حفظ هستند و در صحبت‌ها استفاده می‌کنند. این کتاب فوق‌العاده است و معادل آن شاهنامه فردوسی در ادبیات ما است. این حماسه به زبان آلبانیایی سروده شده است و ایشان از آغاز حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا پایان روز عاشورا و اسرا که به سوی شام حرکت می‌کنند و بازمی‌گردند را به شکل حماسی در قالب شعر سروده است. 

وی در ادامه گفت: نعیم فراشری با این ویژگی‌ها شخصیت برجسته ملی است. همه اعم از علوی، سنی، مسیحی و کل کسانی که به عنوان قوم آلبانیایی شناسایی می‌شوند، ارادت و نگاه خاصی به نعیم فراشری دارند. بنابراین اینکه این شخصیت برجسته دیوان شعری‌اش را به زبان فارسی سروده است، اهمیتی ویژه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در آلبانی با تاکید بر آنکه تا کنون هیچ اقدامی برای معرفی این شخصیت برجسته صورت نگرفته است، گفت: این کنگره اولین قدم جهت شناساندن این شخصیت برجسته است.