در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ISC
سلسله کارگاه های «افزایش تاثیر تحقیق» برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در روزهای دوشنبه و سه شنبه مورخ 14 و 15 اسفند، مجموعه کارگاه های «افزایش تاثیر تحقیق: راهکارهای عملی برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی» ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا با حضور شرکت کنندگان از کشورهای اندونزی و مالزی، در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد. شرکت کنندگان شامل مقامات وزارت دیانت اندونزی و برخی از روسا و معاونان دانشگاه ها و موسسات  پژوهشی اندونزی و مالزی و نیز سردبیران نشریات معتبر بودند. برگزاری این کارگاه ها در ادامه امضا تفاهم نامه همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه های معتبر مالزی و همچنین وزارت علوم و دیانت اندونزی با پیگیری و هماهنگی توسط آقای دکتر عباس قنبری رایزن علمی ایران در شرق آسیا صورت گرفت.

اين کارگاه آموزشی در سه پنل علمی ارائه شد که در روز اول دو پنل شامل قوانین نمایه سازی نشریات در ISC، متد جدید نمایه سازی نشریات، سامانه پیشرفته ارسال نشریات به ISC، نحوه استفاده از پایگاه های ISC ( از جمله Master Journal List،Journal Citation Reports ، Science Citation Index، و Journal Performance Indicators)، و آشنایی با پایگاه های ISI و Scopus  به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

پنل سوم در روز دوم راهکارهای ارتقا جایگاه دانشگاه ها از جمله آشنایی با نظام های رتبه بندی جهانی Times و QS،  تحلیل شرایط کنونی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی جنوب شرق آسیا، مقایسه تولیدات علمی کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشورهای جهان، اثرگذاری علمی، پیشگامی علمی، و نحوه تالیف علمی را شامل شد.

از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسائل مهم برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سطح جهان محسوب می شود، در این سلسله کارگاه ها، راهکارهای ارتقا سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فنآورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه شد. این امر به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همچنین جایگاه دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد. در حال حاضر مهمترین شاخص برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی تعداد استنادهای دریافتی است.

در پايان اين کارگاه دو روزه شرکت کنندگان از برگزاری چنين نشستی ابراز رضایت نموده و همکاری با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را باعث رشد کمی و کیفی تولیدات علمی و ارتقا جایگاه دانشگاه های خود در رتبه بندی های بین المللی  دانسته و خواستار برگزاری کارگاه های مشابه در آينده نزدیک شدند.

اختتامیه اين کارگاه در ساعت 4:30 بعداز ظهر روز 15 اسفند انجام پذيرفت.

لازم به ذکر است که کمک به ارتقا سطح اثرگذاری علمی دانشگاه های عضو OIC و منطقه از جمله اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری می باشد که در این راستا تاکنون کارگاه های مختلفی برای محققان و سیاستگزاران علمی کشورهای اسلامی برگزار شده است که از آن جمله می توان به کارگاه های برگزار شده در دانشگاه های پاکستان (UHS)، مالزی (UiTM USM, UTM, ، UPM )، و هند (دانشگاه جامیا میلیا اسلامیا ، مرکز تحقیقاتی نیس کر هند، دانشگاه IIT دهلی، دانشگاه IIT رورکی) از سال 1395 تاکنون اشاره کرد.