برگزاری نشست ادبی بررسی اشعار سبزواری و ملیح‌آبادی در كراچی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست ادبی با همکاری مشترک وابستگی فرهنگی ایران در كراچی و انجمن ادبی فرهنگی «انوارادب» پاكستان با حضور محمدرضا باقری، مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی، انوار احمد زیی، رییس هیأت مدیره دانشگاه خصوصی ضیاء‌الدین پاکستان، جاوید منظر، استاد دانشگاه آزاد علامه محمد اقبال، حجت‌الاسلام میرزا یوسف، رییس جبهه متحده ملی علمای شیعه و سنی پاكستان، منظر الحق تهانوی، از علمای اهل تسنن و نیز جمعی از شخصیت‌های دینی، فرهنگی، ادبی و رسانه‌ای این كشور برگزار شد.

جاوید منظر، استاد دانشگاه آزاد علامه محمد اقبال در آغاز این نشست مطالبی را درباره ویژگی‌های شعرگویی جوش ملیح‌آبادی و خدمات ادبی وی بیان كرد و طی آن گفت: شبیر حسن خان جوش‌ ملیح‌آبادی علاوه بر زبان اردو، تسلط بسیار خوبی بر زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی داشت و در زمینه ادب اردو، به عنوان شاعر مبتکر و شاعر انقلابی، معروف است.

وی افزود: علاوه بر اینکه جوش ملیح‌آبادی و حمید سبزواری هم‌عصر، هم‌فکر و به عنوان سخنوران انقلابی مورد قبول همگان بودند، در فن شعرگویی نیز مماثلت‌های زیادی داشتند. همچنانکه حمید سبزواری در سه قالب غزل‌، قصیده و مثنوی شعر گفته است. البته مثنوی‌ها و قصیده‌هایش نسبت به غزل‌هایش بیشتر مورد استقبال ادب‌دوستان قرارگرفته است. جوش، نسبت به غزل‌گویی به مثنوی اهمیت می‌داد. با بررسی کلی وی به این نتیجه می‌رسیم که جوهره اصلی شعرگویی و اساس فکر و اندیشه شعر انقلابی وی، در واقع در مثنویات نهفته و همین صنف شعر وی موجب شهرت و قبول عامه قرار گرفته است. در نظر منتقدان ادبی شبه قاره پس از محمد اقبال لاهوری، جوش ملیح‌آبادی بزرگ‌ترین شاعر شبه قاره محسوب می‌شود.

محمدرضا باقری، مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی، سخنران بعدی نشست بود كه راجع به ویژگی‌ها و عناصر متمایز  شعر حمید سبزواری مقاله تحقیقی خود را شرح داد و در آن گفت: خاطره‌انگیزترین شعر حمید سبزواری برای مردم ایران، شعر «خمینی ای امام» است.

باقری افزود: وی با حضور مستمر و مؤثر خویش از ابتدای قیام امام خمینی (ره) اشعاری را خلق كرد که تمامی آنها بر شالوده ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند، از شعرهای شکوهمندی چون «جلودار» گرفته تا سرودهایی که شناسنامه انقلاب اسلامی هستند، سرودهایی چون «خمینی ‌ای امام»، «برخیزید ای شهیدان»، «آمریکا مرگ به نیرنگ تو»، «ای مجاهد» و صدها اثر دیگر. بر این اساس با افتخار می‌توان از این بزرگمرد به عنوان اسطوره شعر انقلاب اسلامی نام برد. او از پیشگامان شعر انقلاب اسلامی است‌. کتاب‌های سرود درد، سرود سپیده‌، سرود دیگر، کاروان سپیده‌، تو عاشقانه سفر کن (گزیده اشعار) و ... از آثار اوست.

وی تأكید كرد: با پیروزی انقلاب اسلامی طبیعی است به خاطر همه سختی‌هایی که کشیده است او همه آرمان‌هایش را تحقق‌یافته می‌بیند، بنابراین حامی جدی انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن می‌شود. چنین است که حمید سبزواری را همواره در سنگر انقلاب‌ اسلامی و مدافع آن می‌بینیم‌. در این میان آنچه به شاعر مساعدت می‌کند و او را نامدارتر از آنچه انتظار می‌رفت می‌سازد ارایه آثار او در قالب سرودهای انقلابی و مناسبتی است‌.

وابسته فرهنگی كشورمان در كراچی همچنین گفت: حمید سبزواری در سنتی‌ترین کرانه پرتوی حاصل‌شده از طیف وسیع نور شعر انقلاب می‌ایستد؛ آنجا که  اصول و معیارهای  شعر  کهن فارسی، آن  هم در  گرایش خراسانی و عراقی خود، به تمام و کمال رعایت می‌شود.

با پایان یافتن مقاله مفصل محمدرضا باقری، نوبت به سخنرانی انوار احمد زیی، رییس هیأت مدیره دانشگاه خصوصی ضیاء‌الدین پاکستان رسید. وی گفت: چون ساختار جامعه دو کشور که بر اساس باورهای عمیق و غنی مشترک اسلامی بنیانگذاری شده؛ بنابراین در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی به ویژه در زمینه ادبیات مماثلت‌های زیادی را نیز دارا هستند و به همین خاطر در ادبیات دو کشور مشابهت‌های چشمگیری را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این مشابهت در ادبیات مقاومت بسیار نمایان است. همچنانکه ما ادیبان زیادی همانند حمید سبزواری در ایران‌زمین می‌بینیم که تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود را علیه تسلط استعمار غرب و ستمشاهی داخلی و همچنین برای بیداری مردم و ملت خود به کار برده و مورد قبول عامه قرار گرفتند، عیناً در شبه قاره نیز بسیاری از شاعران و ادیبان علیه تسلط استعمار انگلیس مقاومت كردند و اشعار بسیار زیبا، مؤثر و شورانگیزی سرودند که موجب جاودانی و ماندگاری آنان شد.