«بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» بررسی می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب؛  كتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» سه شنبه (۲۸ فروردین ماه) با حضور علی بلوكباشی، علی بهرامیان، ناصر تكمیل‌همایون و صادق سجادی معرفی و بررسی می شود.

دوارد وسترمارك انسان‌شناس سرشناس قرن نوزدهم در اثر خود «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» كه اینك به قلم علی بلوكباشی به فارسی ترجمه شده با رمزگشایی از مفاهیم نقش‌های نمادین و طرح‌هایی چون پنجه و چشم در آثار باستانی، بسیاری از زمینه‌های اعتقادی و باورهای مردم را توضیح داده و روشن كرده است.

این كتاب حاصل پژوهش‌های میدانی و كتابخانه‌ای نویسنده در فرهنگ رفتاری و عقاید و باورها و مناسك دینی و سنتی گروهی از مسلمانان جهان به‌ویژه مسلمانان بربرهای آفریقای جنوبی است. نویسنده با دیدگاهی جامعه‌شناسانه و انسان‌شناسانه به آمیختگی فرهنگ‌ها و تاثیرات آنان پرداخته است.

كتاب حاضر اولین ترجمه از آثار این نویسنده به فارسی محسوب می‌شود. این اثر مجموعه‌ای از  درس‌گفتارهای وسترمارك در زمان تدریس در دانشگاه لندن است كه پس از تهیه و گرد‌آوری در ۱۹۲۶، در دو جلد به نام «آئین و باور در مراكش» به چاپ رسانده است. او پس از چند سال همین اثر را در قالبی نوین در بهار سال ۱۹۳۳ چاپ و منتشر كرد. وسترمارك در این اثر فرهنگ، رفتارها، عقاید، باورها و مناسك دینی مردم مراكش را پس از ورود و گسترش اسلام در سرزمین‌های آفریقای شمالی و گرایش مردم آفریقا به‌ویژه بومی‌های بربر به اسلام با استناد به سندهای معتبر كتبی و پژوهش‌های میدانی بررسی كرده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به سرای اهل قلم واقع در خیابان فلسطین جنوبی، كوچه خواجه نصیر، شماره دو مراجعه كنند.