کد خبر: 34044
تاریخ انتشار: شنبه, 01 ارديبهشت 1397 - 09:25

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار شمارۀ 145 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت

منبع : لیزنا
شمارۀ 145 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «سلامت معنوی» منتشر شد.
انتشار شمارۀ 145 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام نشریه حکمت و معرفت، دفترماه شمارۀ 145 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت مشتمل بر هفت نوشتار است. نوشتار نخست با عنوان «سلامت معنوی؛ زندگی اصیل» گفت‌و‌گویی است که نغمه پروان با مسعود عارف نظری انجام داده است. در این گفت­وگو به ابعاد وجودشناختی، اخلاقی، اجتماعی و الهیاتی سلامت معنوی پرداخته شده است. «سلامت معنوی مفهوم عام‌تر از باور مذهبی است و صرف باور به برخی اعتقادات مذهبی نمی‌تواند ضامن سلامت معنوی باشد، معنویتی که صرف نظر از نژاد، رنگ پوست و دین و طبقه اجتماعی و غیره، می‌توان آن را در یک جامعه تمرین کرد و گسترش داد.»

دومین نوشتار با عنوان «ماهیت و ارزیابی سلامت معنوی» را جان. دبلیو. فیشر نگاشته و علی اخلاقی به فارسی ترجمه کرده است.  «جان فیشر از صاحبنظران حوزه سلامت معنوی، در مقاله ماهیت و ارزیابی سلامت معنوی به دنبال ارائه الگویی برای این مفهوم دوبخشی است. او ضمن تعریف معنویت، و ابعاد چهارگانه آن، به نسبت آن با دین پرداخته و از سلامت معنوی در چهار سطح سخن می‌گوید و در پایان، پس از ترسیم الگوی سلامت معنوی، به چالش‌هایی می‌پردازد که سلامت معنوی در حوزه بهداشت جهانی با آنها مواجه است.»

مقالۀ سوم با عنوان «دین و پزشكی یا بعد معنوی شفا» به قلم كورینا دیما كوزما و ترجمۀ معصومه زهدی زیرك است. «کورینا کوزما در مقاله خود از مزایای مراقبت بهداشتی و سلامت مکمل ناشی از دین‌ورزی سخن می‌گوید که مستقیماً با کنترل بیماری و امید به زندگی ارتباط دارد. دین‌ورزی گرچه چالش‌هایی را به همراه دارد اما فی نفسه راهکارهایی را در درون خود تعریف و عرضه می‌کند که برای عبور از این چالش‌ها بسیار کارآمد هستند.»

«دشواری‌ها و راهكارهای دین درباره چالش‌های معنوی و بهزیستی و سلامت معنوی» عنوان چهارمین نوشتار به قلم هشام  ابو رایا، كنت آی، پارگامنت، نیل كراوس  است که الهام صادقی به فارسی ترجمه کرده است. «هشام ابو رایا و همکاران او در مقاله دشواری‌ها و راهکارهای دین در رابطه با چالش‌های معنوی و سلامت معنوی، از چهار عامل دینی به مثابه حفاظ‌هایی بالقوه نام می برند که می‌توانند شاخصی برای ایجاد آرامش فردی و احساس خوشبختی و نیز راهکاری برای رفع استرس و اضطراب باشند. ارتباط بین فعالیت‌های دینی و میزان پایین شادی و خوشحالی و یا افسردگی را میزان بالای هر یک از این چهار حفاظ دینی تعیین می‌کنند. نکته جالب در این تحقیق آن است که دین را می‌توان توأمان و همزمان منبع راه‌حل برای مشکلاتی دانست که فی نفسه بخشی از خود حیات دینی‌اند.»

در مقالۀ پنجم «ملاحظات مفهومی و الهیاتی در تعریف سلامتی و مفاهیم وابسته به آن»  که میترا سرحدی به فارسی برگردانده است، « مارک هنسن مفهوم سلامتی را در پرتو مفاهیم الهیاتی تبیین کرده است. از نگاه او سلامتی همتراز با مفهوم خیر است؛ خیری که کل جهان را دربرگرفته است؛ سلامتی به مثابه خیر فراگیر می‌تواند مرحله نخست کسب دیگر خیرها در زندگی باشد. در این میان، ایمان واسطه کسب خیر (یعنی همان سلامتی) است که در الهیات مسیحی بر آن تأکید بسیار شده است.»  

نوشتار ششم را با عنوان « چشم‌اندازهای الهیاتی و پیوستگی دین و معنویت در حوزه بهداشت و سلامت» راولریش اچ. كورتنر نگاشته و علیرضا رضایت به فارسی ترجمه کرده است.  «اولریش کورتنر نیز در مقالة خود با عنوان چشم‌اندازهای الهیاتی و پیوستگی دین و معنا در حوزه بهداشت، در همین راستا، ضمن اشاره به دو بعدی بودن انسان یعنی بعد مادی و معنوی، به تأثیر و تأثیر متقابل این دو می‌پردازد و معتقد است که این تأثیر و تأثر، در حقیقت آستانة ورود معنویت به حوزة پزشکی در دو دوره باستان و جدید بوده است. بررسی این تأثیر و تأثر البته بسیار متکی به تعریفی است که از معنویت و سلامت می‌شود و در عین حال، با نوع تلقی بیماران و پزشکان از سلامت و معنا ارتباط دارد.»

آخرین مقالۀ دفتر ماه «ساز و كارهای معنوی سلامت معنوی» به قلم اصغر افتخاری نام دارد. نویسنده «ضمن تعریف معنویت، ابعاد آن، ارتباط آن با سلامت، به لوازم و مقتضیات معنوی سلامت معنوی پرداخته است. او در این مقاله از هفت مکانیسم یاد می‌کند که در تحقق هر چه بهتر سلامت و بهزیستی معنوی تأثیرگذارند. این هفت مکانیسم طیفی از سبک زندگی و رفتارهای سالم، حمایت‌های اجتماعی، ذهنیات، تا اثرات فوق طبیعی و کوانتومی را شامل می‌شوند.»

بخش دوم نشریه ادب و هنر نام دارد و مشتمل بر سه مقاله است. مقالۀ نخست با عنوان «سینما چیست؟» به قلم نوئل كرول و با ترجمه شیدا معظمی است. مقالۀ دوم با عنوان «سروده‌های زندان» را حیدر عیوضی نگاشته است. سومین مقاله با عنوان  «مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن» به قلم پل گایر است که سید جواد فندرسكی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

بخش سوم نشریه با عنوان اندیشه و نظر مشتمل بر دو مقاله است که به ترتیب عبارتند از:«دین و عرفان مقایسه‌ای» به قلم انشاءالله رحمتی و «ایمان» به قلم جان هیك که لطیفه عباسزاده به فارسی ترجمه کرده است.

چهارمین بخش ماهنامه یعنی بخش کتاب مشتمل بر چهار نوشتار است. ابتدا مقاله­ای با عنوان «غزالی پژوهان معاصر ایران» به قلم سید مسعود رضوی آمده است. سپس منیره پنج­تنی، دبیر بخش کتاب ماهنامه، مقاله­ای با عنوان «بودلر به روایت شایگان» در نقد و بررسی کتاب جنون هشیاری (نشر نظر) اثر زنده­یاد داریوش شایگان نوشته است. نوشتار بعدی این بخش بررسی کتاب گل و مرغ: دریچه‌ای بر زیبایی‌شناسی ایرانی (نشر کتاب خورشید) است. پنج­تنی پس از بررسی این اثر و اشاره به برخی از نکات مهم آن در نوشتاری با عنوان «پژوهشی درباره گل و مرغ  در هنر نقاشی ایران» با جهانگیری شهدادی، مؤلف کتاب گفت­وگو کرده است.

گزارش بخش پایانی نشریه به دبیری منوچهر دین­پرست است که به گزارش برخی از مهم­ترین وقایع اخیر در حوزۀ اندیشه می­پردازد.

شمارۀ 145 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت با مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی با موضوع «سلامت معنوی» با بهای 5هزار تومان در اول اردیبهشت ماه 97 در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: