انتشار بخش شعرای دارالسلطنة قزوین

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات سفیر اردهال در درآمد این کتاب آمده است:

تذکرۀ «خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافكار» مفصّل‌ترین و گسترده‌ترین تذكره عمومی تاریخ ادبیات فارسی شمرده شده است. میرتقی‌الدین كاشانی مؤلف این تذكره، از سخن‌سنجان و نویسندگان عهد صفوی، حدود سال 956هـ‌ق در كاشان دیده به جهان گشود. درگذشت او را نیز حدود سال‌های 1022 تا 1024هـ‌ق نوشته‌اند. او از شاگردان محتشم كاشانی بود و در شعر، «ذكری» تخلص می‌كرد. میرتقی‌الدین به سبب همت والایش در تدوین چنین اثر ماندگاری از همان دوران به «میر تذكره» شهرت یافت. میرتقی تذکرۀ عظیم خود را كه مهم‌ترین اثرش محسوب می‌شود، حدوداً در چهل سال بین سال‌های 975 تا 1016هـ‌ق تألیف كرده است. خلاصة‌الاشعار از یك مقدمه، چهار فصل ابتدایی، چهار ركن، مقدمه خاتمه، و خاتمه‌ای مبتنی بر دوازده اصل تشكیل شده است كه هر اصلی از این اصول به ناحیۀ جغرافیایی خاصی اختصاص دارد و معرفی شاعران هم‌روزگار میرتقی را شامل می‌شود. اصل پنجم از خاتمه مربوط است به ذكر شاعران دارالسلطنۀ قزوین.

میرتقی کاشانی در اصل پنجم از خاتمه، 25 شاعر از شاعران قزوین را ـ‌که نیم‌قرنی در آن روزگار پایتخت ایران‌زمین بوده‌ـ معرفی کرده و بیش‌وکم گزیده‌ای از اشعار هر کدام را آورده است. تا آنجا که می‌دانیم، دیوان هیچ‌یک از شاعرانی که نامشان در این اصل آمده (اگر صاحب دیوان باشند)، یا تا به حال یافت نشده و یا اگر دیوان موجود است، تصحیح و چاپ نشده است.

مصحح این کتاب، تصحیح حاضر را بر پایۀ 7 نسخۀ خطی از این تذکرۀ مهم که تا به این لحظه از لابه‌لای کتابخانه‌های ایران و جهان یافت شده، قرار داده است. تصحیح بخش قزوین از تذکرۀ خلاصة‌الاشعار، به‌طور گسسته و پیوسته حدود 4-5 سال زمان برده است که هم‌اکنون به زیور چاپ آراسته شده است.