کد خبر: 34658
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 خرداد 1397 - 14:35

داخلی

»

اخبار کتاب

بيست و نهمين كتاب مجموعه «كتابشناسي معاصر ايران» منتشر شد

منبع : لیزنا
بیست و نهمین کتاب از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» با عنوان «میرودود سید یونسی» تألیف علی صادق زاده وایقان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
بيست و نهمين كتاب مجموعه «كتابشناسي معاصر ايران» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومي موسسه خانه كتاب، بيست و نهمين كتاب از مجموعه «مشاهير كتابشناسي معاصر ايران» از بخش  هاي «مقدمه مديرعامل خانه كتاب»، «از تولد تا كتابشناسي»، «حيات كتابشناسانه»، «پس از كتابشناسي»، «آثار» و «پي نوشت» نشكيل شده است.

 در بخشي از مقدمه اين اثر كه به قلم نيكنام حسيني پور، مديرعامل موسسه خانه كتاب نوشته شده است، مي خوانيم: «كتابشناسي نخستين گام براي شناخت و معرفي آثار منتشر شده و مهم ترين ركن براي ورود به دانش ها و علوم مختلف قلمداد مي شود. امروزه به دليل اين كه اطلاعات و كتاب هاي فراواني نسبت به گذشته خلق مي شود و شكل مي گيرد، اين علم توسعه و گسترش فراواني يافته و اهميتي دو چندان پيدا كرده است.

متأسفانه كتابشناسي و كتابشناسان، چه در گذشته چه در روزگار ما چندان محل توجه نبوده و نيستند و امروزه تنها علاقه قلبي اين بزرگان است كه موجب شده تا اين علم استمرار يابد و آثاري در اين زمينه خلق شود.

خانه كتاب با توجه به سياست ها و برنامه هاي تعيين شده و اولويت هايي كه در اين زمينه تعريف كرده، وظيفه خود مي داند كه ضمن قدرداني از بزرگاني كه روزگار خود را صرف اين راه كرده اند، با معرفي آنان و آثار و كارنامه علمي شان، نسل جوان را بيش از پيش با هويت و اهميت علم كتابشناسي و كتابشناسان اين سرزمين آشنا كرده و جاني دوباره به اين علم ببخشد

در بخش «از تولد تا كتابشناسي» آمده است: «ميرودود دومين فرزند سيدحسن سيديونسي و مهپاره اسلامبولچي در دهم نور (/ ارديبهشت» سال ۱۲۹۳ شمسي در تبريز چشم به جهان گشود و به غير از چند سالي كه در مدارس شهرستان مراغه معلم بود، تا آخر عمر در تبريز زيست. پدرش تبريزي و تاجر قند و شكر و بنشن بود و مادرش اصالتاً اهل گنجه بود، اما در تبريز متولد شده بود. نسبت پدري مير ودود به احتمال زياد با چندين نسل به امام جعفر صادق (ع) مي رسد...»

«سيد يونسي اطلاعات مفيدي در مورد شاعران ايراني داشت. فيش ها و كاربرگه هاي متعددي از ايشان در اين زمينه باقي مانده و نشان گر تلاش ايشان براي انجام پژوهشي ماندگار و عظيم در اين حوزه است. سيد يونسي مأمور مي شود در مورد چاپ زندگي نامه شاعران و هنرمندان عصر پهلوي به تهران عزيمت و با جناب آقاي خليقي، مديركل مركز مردم شناسي و رئيس كميته تحقيق آئين ملي بزرگداشت، مشاوره كند.  استاد سيد يونسي با مراكز فرهنگي خارج از كشور نيز ارتباط داشت و منشورات ايران را در بعضي از كشورهاي خارجي رصد مي كرد، كه پاكستان از جمله آن ها بود...» اين جملات برگرفته از بخش «حيات كتابشناسانه» اثر است.

در بخش «پس از كتابشناسي» اثر مي خوانيم: «زمزمه تخريب ساختمان اوليه و قديمي كتابخانه ملي تبريز در محوطه تاريخي و باستاني ارك تبريز، وجين و امحاء بعضي از كتاب هاي كتابخانه در اوايل انقلاب اسلامي از ضربه هاي روحي بزرگي براي استاد ميرودود سيديونسي بود، زيرا كتاب و كتابخانه به مثابه فرزندان اين دانشمندان عاشق كتاب محسوب مي شد. استاد كتابخانه اي بسيار غني داشت. دور تا دور سه باب از اتاق هاي منزل مسكوني اش از كف تا سقف، قفسه و مملو از كتاب بود...»

همچنين در بخش «آثار» اين كتاب چنين بيان شده است كه تأليف كتاب هاي درسي و دانشگاهي، كتاب هاي غيردرسي، فهرست نسخه هاي خطي، تصحيح، تحشيه و مقدمه نويسي، مقالات و نمايشنامه  از جمله فعاليت هاي سيد يونسي محسوب مي شود.

از جمله آثار وي مي توان به «احوال و آثار شاعران آذربايجان شرقي»، «احوال و آثار مشاهير فرهنگ و ادب آذربايجان شرقي»، «احوال و آثار هنرمندان آذربايجان شرقي»، «ايران در ميانه دو عصر: عصر قاجار ـ عصر پهلوي»، «تاريخچه قلاع تبريز» و «خاندان جوينيان» اشاره كرد.

بيست و نهمين جلد از مجموعه «مشاهير كتابشناسي معاصر ايران» نوشته علي صادق زاده وايقان با شمارگان هزار نسخه در ۴۸ صفحه به بهاي ۵۰ هزار ريال از سوي مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: