۲۵ خرداد ماه
فیلم مستند توران میرهادی اکران می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، فیلم مستند «توران خانم» به زندگی توران میرهادی به عنوان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان می‌پردازد. این فیلم مستند ۲۶ تا ۲۸ خردادماه اکران خواهد شد.

توران میرهادی نویسنده و آموزشگر، استاد ادبیات کودکان و یکی از پایه‌گذاران شورای کتاب کودک و همچنین پایه‌گذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و مدرسه فرهاد بود. محمدهادی محمدی در کتاب «توران دختر ایران» از او به عنوان چهره‌ای یاد می‌کند که «در راستای مفهوم‌سازی و شالوده‌ریزی نظام نهاد کودکی در ایران نقش بسیار داشته است

فیلم مستند «توران خانم» از مجموعه فیلم‌های مستند «کارستان» است. «کارستان» سری فیلم‌های مستندی است که برنامه‌ریزی و تولید آن در بخش خصوصی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و در حال حاضر شش مستند از این مجموعه آماده نمایش است. پروژه «کارستان» با ماموریت «ترسیم تصویری از کارآفرینان جامعه و انتقال این الگو به جامعه پر نیاز کشور به‌ ویژه جوانان ایرانی» طراحی‌ شده است.

یادآوری می‌شود انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز مستند کوتاهی شامل فرازهای زندگی توران میرهادی و مصاحبه‌هایش را به همراه گفت‌وگو با همکارانش مانند یحیی مافی، ثریا قزل‌ایاغ و ... به کارگردانی پویا دلیلی در لوح فشرده‌ای به همراه کتاب «توران، دختر ایران»، منتشر کرده است که علاقمندان می توانند برای خرید آن به سایت کتاب هدهد مراجعه کنند.

 

برای تماشای فیلم «توران خانم» اینجا را کلیک کنید.

درباره سازندگان «توران خانم»، مستندی درباره توران میرهادی

رخشان بنی‌اعتماد یکی از فیلم‌سازان مطرح سینمای ایران است که با فیلم‌هایی مانند «نرگس»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت»، «زیرپوست شهر»، «گیلانه»، «خون‌بازی» و «قصه‌ها» نام خود را به عنوان فیلم‌سازی با دغدغه‌های اجتماعی در سینمای ایران ثبت کرده است.

او در سینمای مستند نیز آثار قابل‌توجه‌ای مانند «این فیلم‌ها رو به کی نشون می‌دین؟»، «کهریزک،‌ چهار نگاه»، «حیاط‌خلوت خانه خورشید»، «ما نیمی از جمعیت ایرانیم»، «روزگار ما»، «همه درختان من» و «آی آدم‌ها» را کارگردانی و تهیه کرده است.

مجتبا میرتهماسب هم یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌سازان ایرانی در سینمای مستند است که پژوهش، نویسندگی و کارگردانی بیش از سی فیلم مستند را در کارنامه خود از جمله «شش قرن و شش سال»، «این فیلم نیست»، «ساز مخالف»، «صدای دوم»، «رودخانه هنوز ماهی دارد»، «نشان» و «بانوی گل سرخ» دارد.

میرتهماسب شش سال عضو هیأت‌مدیره و دو سال رئیس هیأت‌مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران بوده و در سال‌های گذشته در کنار پژوهش و کارگردانی فیلم‌های خود، تهیه‌کنندگی پروژه‌های متعدد دیگری را نیز بر عهده داشته است.

برای آشنایی بیشتر با اندیشه‌های توران میرهادی پیشنهاد می‌شود کتاب «گفت و گو با زمان» را مطالعه کنید.