نامزدهای بخش ادبیات نمایشی جایزه پروین معرفی شدند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مهدی قزلی دبیر اجرایی هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی نامزدهای بخش ادبیات نمایشی را به شرح ذیل اعلام کرد:

(به ترتیب حروف الفبا)

«آسمان کلاغ‌پوش» به قلم مهسا طالبی رستمی از نشر نودا

«بانو و مرد مرده و دو نمایش‌نامه‌ی دیگر» نوشته چیستا یثربی از نشر قطره

«برف زمین را گرم می‌کند» نوشته مریم منصوری از انتشارات نمایش

«دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به قلم فرشته فرشاد از نشر آواژ

«هتلی‌ها و عامدانه، عاشقانه، قاتلانه …» نوشته ساناز بیان از نشر قطره

داوری این بخش را صدرالدین زاهد، فواد نظیری و شهرام کرمی برعهده داشتند.

با داوران ادبیات نمایشی آشنا شویم:

صدرالدین زاهد متولد ۱۳۲۵ در جهرم؛ مترجم، نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر

در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرده است.

تاکنون در نمایش‌های متعدّد و مهمّی به عنوان بازیگر نقش داشته یا در مقام کارگردان آن را به روی صحنه برده است که می‌توان به نمایش کمدی «افسانه ببر» اشاره کرد.

کتاب‌های اژدها (افسانه ای در سه پرده)، یادداشت‌های روزانه تمرینات «واقعه کارمن» و افسانه ببر از جمله آثار ترجمه‌ی ایشان است.

فواد نظیری متولد ۱۳۳۴ در همدان؛ شاعر و مترجم

مهندس راه و ساختمان است و نخستین ترجمه اش، گزیده ای از اشعار شاعران بزرگ جهان با عنوان «ارمغان جلیل خرمن ها» درسال ۶۱ به بازار کتاب آمد.

نظیری علاوه بر ترجمه شعر معروف ترین شاعران جهان، خود نیز به سرودن شعر می پردازد. «در پناه تجیر آبی عشق» نخستین دفتر شعر او و دومین مجموعه شعر ایشان به نام «روزنه های خزانی» منتشر شده است.

از آثار پیشین فواد نظیری به آثار ترجمه‌ای و تالیفی «رومئو و ژولیت»، «شب زنبیل سیاهی است»، «در توفان گل سرخ»، «مصر باستان»، «روزنه های خزانی»، «مادر زمین»، «جنگل حلبی»، «خوردن عسل کلمات» و «برادر عقاب، خواهر آسمان» می توان اشاره کرد.

شهرام کرمی متولد ۱۳۵۱ در کرمانشاه؛ نویسنده، کارگردان، منتقد و مدرس دانشگاه

کرمی فارغ التحصیل مدرسه کارگاهی نمایشنامه نویسی حوزه هنری است. کارشناسی نمایش با گرایش ادبیات‌ نمایشی و کارشناسی ارشد کارگردانی را از دانشکده هنر و معماری اخذ کرده وداری نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او دارای تجربه و سوابق موثر و متعدّد مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر است. تاکنون سوابقی چون مدیر خانه فرهنگ زنجان، مدیر فرهنگسرای ابن‌سینا، مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، مدیر تالار هنر، مدیر چندین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، دبیر دوره اوّل تا پنجم جشنواره تئاتر شهر و مدیریت مرکز هنرهای نمایشی پردیس تئاتر تهران را در کارنامه دارد.

وی هم اکنون مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.