توسعه همكاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه زبان‌شناسی بلاروس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی ایران در بلاروس از مرکز ایران‌شناسی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک بازدید و طی آن با پاول پتروویچ گلازکو، مدیر گروه زبان‌های شرقی آن دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین زمینه‌های همکاری و ارتقای سطح روابط علمی و فرهنگی را بررسی كردند.

پاول پتروویچ گلازکو، مدیر گروه زبان‌های شرقی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک در ابتدای این دیدار گفت: این مرکز در سال 2008 میلادی تأسیس شد و هم‌اکنون در گروه زبان‌های شرقی به غیر از اتاق ایران، اتاق‌های مربوط به زبان‌های ترکی، ژاپنی، کره‌ای و عربی موجود است. همچنین زبان چینی به لحاظ سطح فعالیت و کثرت مخاطبان، در سال تحصیلی جاری از گروه زبان‌های شرقی جدا شده و دانشکده زبان چینی در این دانشگاه تأسیس شده است.

وی افزود: در ترم گذشته سه گروه زبان فارسی در این مرکز تشکیل شد و در مجموع 14 نفر دانشجو در این گروه‌ها به فراگیری زبان فارسی پرداختند. همچنین برگزاری بزرگداشت مشاهیر فرهنگ و ادب ایران‌زمین از برنامه‌هایی است که در این مرکز به اجرا درمی‌آید.

در ادامه ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی كشورمان در بلاروس با بیان سخنانی اظهار كرد: دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک (اینیاز) از نظر ساختاری بسیار شبیه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در تهران و تا حدی همانند دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است؛ بر این اساس زمینه برای تبادلات علمی و دانشگاهی دانشگاه بلاروسی با همتایان ایرانی بسیار هموار است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در تعامل با مراکز و مؤسسات علمی و فرهنگی در بلاروس، دو نوع فعالیت را در برنامه خود دارد: همکاری‌های علمی و فرهنگی در داخل كشور بلاروس نظیر برگزاری جشن‌ها، برنامه‌ها، سمینارها، تولید آثار مشترک فرهنگی و غیره و نیز فعالیت‌های علمی و فرهنگی در داخل ایران نظیر تبادل استادان، اعزام مدیران مراکز علمی و دانشگاهی برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران، فرستادن دانشجویان به دوره‌های آموزشی به ایران مانند دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی.

مختاریان همچنین تشکیل انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی، تشکیل انجمن سینمایی ایران و بلاروس، برگزاری المپیاد زبان و ادبیات فارسی و مسابقه ایران‌شناسی و برگزاری سمینارهایی با موضوع معرفی فرهنگ ایران، را به طرف بلاورسی این دیدار پیشنهاد داد.