کد خبر: 35609
تاریخ انتشار: شنبه, 23 تیر 1397 - 16:48

داخلی

»

اخبار کتاب

برگزاری جلسه توجیهی مدرسان هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی

منبع : لیزنا
جلسه توجیهی مدرسان هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی با حضور معاون آموزش و پژوهش این بنیاد،مدرسان و برخی از مسوولان اجرایی برگزار شد.
 برگزاری جلسه توجیهی مدرسان هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد در این جلسه با بیان اینکه  ماحصل دوره های دانش افزایی پیشین تا کنون چنین بر می آید که این دوره ها سیر تکوینی را طی کرده اند، اظهار کرد: با کسب تجربه در این سالها، به این نتیجه رسیدیم که این دوره ها را به تفکیک «تربیت مدرس زبان فارسی» و « فارسی آموزی» برگزار کنیم.

وی در خصوص ضرورت برگزاری دوره دانش افزایی بلند مدت تربیت مدرس توسط بنیاد سعدی توضیح داد: بنیاد سعدی کتاب های قابل توجهی در زمینه آموزش زبان فارسی تالیف کرده است و اکنون لازم است تا استادان زبان فارسی خارج از کشور با روش تدریس این کتاب ها آشنا شوند. همچنین بر اساس بررسی های ما، رشته تحصیلی هیچ یک از استادان خارجی، آزفا (آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) نیست و تنها 20 درصد از استادان ایرانی خارج از کشور رشته تحصیلی زبان و ادبیات فارسی خوانده اند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین گفت: در دوره تربیت مدرس مهم ترین تمرکز ما این است که که بتوانیم تدریس زبان فارسی به عنوان یک زبان زنده و کاربردی را نهادینه کنیم. فارسی یک زبان به عنوان عنصر ارتباطی است که 100 میلیون نفر در جهان به آن صحبت می کنند اما متاسفانه بسیاری از کسانی که زبان فارسی یاد می گیرند به راحتی نمی توانند صحبت کنند و با تغییر شیوه آموزش است که این مسئله برطرف خواهد شد.

به گفته صحرایی، در دوره 90 ساعته تربیت مدرس زبان فارسی، آموزش شیوه تدریس مهارت های گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن در زبان فارسی، آزمون سازی، اصول کلاس داری و روش تدریس کتاب های «گام اول» و «مینا» ، تالیف بنیاد سعدی، از جمله سرفصل هایی است که برای پذیرفته شدگان این دوره در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در خصوص استراتژی مد نظر در این دوره گفت: در این دوره دو استراتژی مهم در نظر گرفته شده است؛ یکی برنامه ریزی  با نگاه به نقطه پایان است. یعنی شرکت کنندگان در پایان این دوره  قرار است چه مهارت هایی کسب کنند. استراتژی بعدی نیز یادگیری به وسیله انجام دادن یا به معنای دقیق تر  حرکت از مهارت ها به سمت مفاهیم است چرا که شرکت کنندگان این دوره هیچ کدام رشته آزفا نخوانده اند.

در بخش دیگری از این جلسه توجیهی، پیشنهاداتی جهت برگزاری موثر دوره بلند مدت تربیت مدرس زبان فارسی از سوی حاضران مطرح شد که ایجاد امکان حضور شرکت کنندگان در کلاس ­های فارسی آموزی به عنوان مشاهده گر، تمرکز بیشتر بر روش های تدریس در این دوره و برگزاری نشست هم اندیشی با استادان زبان فارسی در ایران از آن جمله بود.

هشتادوپنجمین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی که به تربیت مدرسان زبان فارسی اختصاص یافته،  نخستین دوره بلند مدت تربیت مدرس بنیاد سعدی است که با هدف ارتقای کیفیت آموزش و نزدیک شدن این شیوه آموزش با استاندارد جهانی آموزش زبان دوم برای استادان زبان فارسی خارج از کشور برنامه ریزی شده است و بسیاری مدرسان از این استادان تجربه تدریس چندین ساله زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را در کارنامه شغلی خود دارند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: