از کتاب «... و دوباره خورشید» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، این مراسم در 26 تیر ماه و با حضور حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد؛ امام جمعه موقت تهران، محمدرضا سنگری، امیرمحمد عباس نژاد و مرتضی سرهنگی از کارشناسان و پژوهشگران ادبیات دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. این کتاب به کوشش بیژن کیانی گردآوری شده و شامل سروده‌ها و بخشی از خاطرات و نامه های آزادگان درباره رحلت امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای است.

در ابتدای مراسم محمد رسولی، شاعر ولایی در وصف امام رضا (ع) و دفاع مقدس شعرسرایی کرد.

عباس نژاد درمورد جهان شمول بودن ادبیات اسارت صحبت کرد و این ادبیات را بر سه نوع شمرد:

۱- نامه هایی که اسرا روی کاغذ یا سیمان نوشته اند و به نوعی سند هستند.

 ۲- خاطراتی که اسرا بعد از بازگشت نوشته اند.

۳- خاطراتی که یک راوی با مصاحبه از اسرا می نویسد.

وی ادامه داد: ممکن است این ادبیات باب میل یک سرباز نباشد و چرا که نوشتنش جانش را تهدید می کند. عراقی ها هیچ وقت به اسرای ایرانی کمک نمی‌کردند اما ما به اسرای عراقی سخت نگرفتیم.

او خطاب به آزادگان گفت: اگر فن زنده بودن را بلد نبودید، به ایران برنمی‌گشتید.

سنگری با بیان یک روایت از رسول اکرم (ص) مفهوم دقیق آزادگی را توضیح داد و گفت:تا کسی از اسارت خویش نرسته باشد، آزاده نمی‌تواند باشد.

وی سپس به معرفی کتاب پرداخت و گفت: حدود ۹ هزار آزاده از دست داده ایم درحالی که کسی آنها را ننوشت! این کتاب شامل ۵ بخش است:

۱- لحظه های بیم و امید؛ کتاب ۱۷۳ متن دارد که گویای این است که وقتی خبر رحلت امام داده می‌شود، چه حسی به اسرای دست داده بود. به تعداد عزیزان آزاده می‌توان متن گرفت.

۲- لحظه های دلتنگی که از حوزه کتاب خارج می‌شود که شامل ۱۷ نامه به مسئولان، امام، رهبری، هاشمی رفسنجانی و غیره است.

۳- لحظه های عاشقی؛‌شامل ۲۰ قطعه شعر از آزادگان در وصف مقام معظم رهبری است (رهبرستایی آزادگان)

۴- آزادگان‌ستایی رهبر که شامل ۱۳ پیام از رهبری و ۵ پیام از امام خمینی است.

۵- ۸ تصویر برای سامان دهی کتاب

کیانی، نویسنده کتاب دلیل خود را از نوشتن این کتاب و مصاحبه با آزادگان توضیح داد: واقعه رحلت امام خمینی برای خیلی ها حکم پایان داشت که ۲ حادثه دیگر بعد از آن رخ داد؛ یکی ناامیدی  و دیگری امیدی که انتخاب مقام معظم رهبری بعنوان جانشین به آزادگان برگرداند. این دو پاقعه از ذید مردم پنهان و لازم بود به آن پرداخته شود. واقعه دوم بدون واقعه اول و تاثیرش قابل درک نیست.

وی تاکید کرد: تلاش کردم جنبه مستند بودن کتاب از بین نرود.

این کتاب حاصل ۳۰ هزار ساعت مصاحبه و مطالعه ۸ کتاب و نامه است. در خلال این مستند خواننده می تواند آزادنه برداشت خود را داشته باشد.

امیر محمد عباس‌نژاد به جمع بندی پرداخت و گفت: نامه اسرا به امام و رهبری در آن زمان سرشار از امید است. نزدیک به ۶ میلیون نامه بین اسرا و خانواده هایشان تبادل شده بود‌ که می‌توانست به ما امید دهد.

سپس کیانی سخنان خود را از کسانی که او را یاری نمودند از جمله موسسه انقلاب اسلامی، رهبری و خانواده اش تشکر کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: اسارت در آن زمان دو روز سخت داشت؛ یکی روز پایان جنگ بود که عراقی ها خوشحال اما آزادگان متاثر بودند که این در تاریخ اسارت جهان بی بدیل است. در جنگ های تاریخ یکی از عوامل پایان جنگ، اسرا هستند اما پیام اسرای ایران استقامت بود تا پیروزی حاصل شود. آنها با این نگاه با خبر قبول قطعنامه متاثر می شوند. و دومی خبر رحلت امام خمینی بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از جلوه عای تاریخ اسارت جهان دیده نشده، میزان علقه و پیروی اسرای یک کشور از رهبری آنهاست. ساعت دریافت خبر رحلت از جهاتی قابل توجه است: ۱- علقه اسرا به امام ۲- علاقه اسرا به انقلاب که بیش از علاقه شان به امام بود که بدون امام، انقلاب چه می شود‌. اتفاقی که رخ می دهد و در این کتاب برجسته می شود این است که تعصب و عواطب اسرا به عنوان پیرو باقی می ماند اما با انتخاب رهبری، آن نگرانی به امید تبدیل می شود و آن امید آرامشی برای آنهاست.

در پایان از بیژن کیانی، نویسنده کتاب تجلیل به عمل آمد.