کد خبر: 35808
تاریخ انتشار: شنبه, 30 تیر 1397 - 09:54

داخلی

»

اخبار کتاب

«فرشته‌ها هم عاشق ‌می‌شوند» بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسی «فرشته‌ها هم عاشق ‌می‌شوند» برگزار شد.
«فرشته‌ها هم عاشق ‌می‌شوند» بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، نشست نقد رمان «فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند»، با حضور نعیمه اسلاملو؛ نویسنده اثر، سارا عرفانی؛ نویسنده و منتقد، حجت‌الاسلام درانی؛ کارشناس مذهبی و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگسرای تهران برگزار شد.

اسلاملو در ابتدای این نشست به بیان انگیزه و علل شکل‌گیری این رمان اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که ما سال‌های متمادی در دبیرستان‌های دخترانه انجام دادیم متوجه شدیم که تأثیر‌‌گذارترین رسانه در حوزه ادبیات مکتوب، رمان است و طبق این نتیجه تعداد زیادی از رمان‌های مؤثر را جهت رسیدن به مؤلفه‌های تأثیرگذار این رمان‌ها بررسی کردیم. مهم‌ترین این مؤلفه‌ها عشق بود. از طرفی هم چون شاهد سردرگمی و بحران هویت دختران جوان در این سن بودیم قالب رمان را بهترین نوع برای ارائه راهکار و الگو به دخترانمان یافتیم و نوشتن فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند شروع شد.

سارا عرفانی، که به عنوان منتقد در این نشست حاضر بود، طی سخنانی به آسیب‌شناسی داستان‌های دینی پرداخت و ضعف این نوع داستان‌ها را از دو منظر بررسی کرده و افزود: برخی از داستان‌ها را نویسنده‌های غیردینی می‌نویسند و به این دلیل در محتوا ضعیف هستند ولی برخی دیگر از رمان‌ها از نظر محتوا خوب هستند اما ضعف تکنیکی دارند. چنانچه این دو با هم تلفیق شوند می‌توان به نتایج بهتری رسید.

وی با خوانش بخش‌هایی از سخنان رهبری درباره اینکه چنانچه در یک قصه نکته‌ای درشت گردید و مشخص شد که جهت‌گیری قصه به آن سمت است قصه خراب خواهد شد، به لزوم ارائه پیام‌های پنهان و غیرمستقیم در سیر داستانی اشاره کرد و گفت: چنانچه مستقیم‌گویی در کتاب باشد مخاطب هدف را خیلی زود از دست خواهیم داد.

اسلاملو در پاسخ به این مسئله گفت: برای من به عنوان نویسنده خیلی راحت‌تر بود که از فضای تخیل استفاده کرده و پیام‌هایی را که می‌خواستم به مخاطب بدهم لابه‌لای کلمات پنهان کنم اما این خرق عادت را کردم و با اینکه می‌دانستم شاید از لحاظ فنی پسندیده نباشد اما با توجه به نوع متفاوت دغدغه‌ای که در تغییر حال دختران جوانی که کسی را برای پاسخگویی به سوالات ذهنی‌شان ندارند، داشتم، نوع جدیدی از انتقال پیام را برای کتاب فرشته‌ها انتخاب کردم و با توجه به بازخوردهایی که در طی این چند سال گرفتم می‌بینم همین مسئله باعث ارتباط دختران جوانی که تشنه شنیدن این پیام‌ها هستند با کتاب شده است. البته تأیید می‌کنم که این پیام‌ها باید کنترل شده باشد.

حجت‌الاسلام درانی در توصیف این کتاب گفت: من اسم کتاب را کتاب شوک عاشقانه می‌گذارم. سیر داستان به گونه‌ای است که در پایان داستان به‌یک‌باره ذهنیت‌های خواننده به هم می‌ریزد و تصور خواننده از شخصیت‌ها تغییر می‌کند و خواننده دچار یک شوک عاشقانه مطلوب می‌شود.

وی به بررسی تفاوت‌های داستان‌های قرآنی با رمان پرداخته و گفت: تفاوت رمان با داستان‌های قرآنی در این است که داستان‌های قرآنی برای خواباندن نبوده بلکه هدف بیدار کردن انسان‌هاست که این ویژگی در کتاب فرشته‌ها با بازتعریف فراگیری از مفهوم عشق از طریق ادبیات جوان امروز دیده می‌شود. او یکی از نقاط برجسته این کتاب را ارائه جواب‌های جدید به سؤال‌های نسل جوان دانست.

محمدحسن زمان وزیری مدیرمسئول انتشارات تلاوت آرامش، ناشر این رمان که در جلسه حضور داشت در پاسخ به سؤال مجری درباره طرح جلد کتاب، به بررسی دلایل اقبال این کتاب اشاره کرده و افزود: طبق آمار نهاد کتابخانه‌ها در سال 94 این رمان جزء 30 کتاب پرامانت کشور شناخته شد. تحلیل کارشناسان نهاد کتابخانه‌ها این بود که با توجه به اینکه در وهله اول مخاطب از محتوا چیزی نمی‌داند طرح جلد و اسم کتاب، دلیل جذب مخاطب شناخته شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: