کد خبر: 35900
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 مرداد 1397 - 16:40

داخلی

»

اخبار کتاب

برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره ملی چاپ

منبع : لیزنا
نخستین نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره ملی چاپ با حضور رییس و اعضای این شورا برگزار شد.
برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره ملی چاپ

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ به ریاست دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی و با حضور اعضای این شورا برپا شد.

در این جلسه ابتدا مهرزاد دانش، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر، توضیحاتی درباره تصمیم وزارتخانه مبنی بر واسپاری اجرای این دوره از جشنواره به فعالان صنفی عرصه چاپ ارائه کرد.

وی گفت: با موافقت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شده است وزارتخانه، نقش سیاستگذاری و حمایتی خود را از جشنواره همچنان ادامه دهد ولی ارکان اجرایی آن (ریاست، دبیرخانه، شورای برنامه‌ریزی، و مدیریت و عضویت کمیته‌ها) به عهده فعالان صنفی باشد و گزارش فعالیت‌ها، به نحو مقتضی به معاونت امور فرهنگی ارسال شود.

سپس، محمدحسن فکری، دبیر جشنواره هفدهم صنعت چاپ، گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه کرد. طبق این گزارش، جشنواره سال گذشته در شهریورماه در تهران و استان‌ها به جزچهار استان گرمسیر برگزار شد. همچنین برای اولین بار به جز دو استان تمامی استان‌ها این جشنواره را برگزار کردند.

فکری یادآور شد که این جشنواره دو بخش متفاوت دارد، نخست آثار برتر، و دوم معرفی پیشکسوتان، نوآوران، و کارآفرینان برتر. در هر دو بخش داوران به گزینش آثار و افراد برتر می‌پردازند.

 وی اظهار امیدواری کرد دبیرخانه دوره هجدهم، به شکل دائمی و مستمر در طول سال فعالیت داشته باشد و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایش، تدوین آیین نامه‌ای جدید متناسب با تغییرات به وجود آمده باشد تا پس از ارائه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به تصویب آن پس از بررسی و اعمال اصلاحات احتمالی، اقدام شود.

پس از سخنان دانش و گزارش فکری محسن جوادی؛ رییس شورا، در سخنانی با تأکید بر اهمیت صنعت چاپ در مناسبات فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی، اعلام آمادگی کرد که معاونت امور فرهنگی از طرح‌های قوی، مخصوصا در حوزه صادرات تولیدات داخلی و ملی چاپ، حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

جوادی ضمن بیان این مطلب که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالعات و فعالیت هایی برای تقویت ظرفیت های حقوقی مناطق آزاد در حال انجام  است، ابراز داشت: «یکی از بخش‌های اصلی حوزه چاپ، صادرات خدمات است. شاید سخت افزار و امکانات صنعتی کشورهای منطقه شبیه امکانات ما باشد ولی در برخی حوزه ها، خدمات چاپی شان رونق بیشتری دارد. بی تردید محدودیت هایی داریم، ولی نگاه وزیر محترم به این امر روشن است و فضاهایی اداری را تعبیه کرده‌اند که به حوزه کسب و کار فرهنگ و صنعت چاپ و استفاده از ظرفیت‌های کشور رونق بدهند

وی جشنواره صنعت چاپ را مجالی دانست برای این که این نوع محصولات ملی و سازندگان‌شان، بیش‌تر شناخته شوند و زمینه‌های مناسب برای حمایت از آن‌ها در داخل و خارج کشور از این طریق فراهم آید.

جوادی انتقال بخش اجرایی جشنواره را به اتحادیه‌ها و تشکلات صنفی، تصمیمی درست و متناسب با رویکرد وزارتخانه در سپردن فعالیت‌ها به صنف دانست و اظهار امیدواری کرد جشنواره هجدهم با استفاده از این ظرفیت، بهتر از دوره‌های گذشته برپا شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر این نکته که جشنواره‌ها فلسفه‌ای دارند که اگر درست عمل نشود به ضد کارکرد خود تبدیل می‌شوند، از پیشنهاد نوآوری در بخش‌های رقابتی جشنواره، مخصوصا در حوزه‌های پژوهشی و آسیب‌شناسانه استقبال کرد و آمادگی معاونت امور فرهنگی را در حمایت ویژه از این طرح‌ها، اعلام داشت.

در ادامه نشست با اعلام نظرات اعضای شورا درباره محورهای جشنواره و نیز تأکید بر لزوم تصمیم‌گیری نسبت به حل برخی مشکلات در عرصه صنعت چاپ ادامه یافت.

در این جلسه با توافق اکثریت اعضا و تأیید رییس شورا، ایرج استادعلینقی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، به رییس دوره هجدهم جشنواره صنعت چاپ برگزیده شد.

همچنین مقرر شد او تا پایان هفته جاری، نسبت به اعلام اسامی اعضای شورای برنامه‌ریزی، بر اساس برآیندی از تشکل‌های صنفی کشور، مبادرت ورزد. شورای برنامه‌ریزی، تشکیل کمیته‌های اجرایی جشنواره و تعیین اعضای آن‌ها را به عهده خواهد داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: