کد خبر: 36061
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 مرداد 1397 - 11:38

داخلی

»

اخبار کتاب

آموزش زبان فارسی در مقطع تحصیلات تكمیلی دانشگاه حیدرآباد هند

منبع : لیزنا
در دیدار وابسته فرهنگی ایران با رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه حیدرآباد هند عنوان شد؛ زبان فارسی در قالب 4 واحد اختیاری در مقطع تحصیلات تكمیلی این دانشگاه تدریس می‌شود.
آموزش زبان فارسی در مقطع تحصیلات تكمیلی دانشگاه حیدرآباد هند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محسن آشوری، وابسته فرهنگی کشورمان در حیدرآباد هند با پرابهاکر راو، رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه حیدرآباد دیدار و گفت‌وگو كرد.

آشوری در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های دانشکده زبان‌های خارجی در برگزاری کلاس‌های فارسی، گفت: مطلع هستیم كه در این دانشكده درس فارسی به عنوان 4 واحد (2 واحد مقدماتی و 2 واحد پیشرفته) به صورت واحد اختیاری به دانشجویان کارشناسی ارشد و پیش دکتری و دکتری در رشته‌های مختلف تحصیلی ارایه می‌شود و شاهد استقبال خوبی از سوی دانشجویان در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: امید است با همکاری مسئولان دانشگاه حیدرآباد بتوانیم رشته زبان و ادبیات فارسی را به عنوان یک کرسی دانشگاهی در این دانشگاه بزرگ راه‌اندازی كنیم كه این مهم نیازمند همکاری هرچه بیشتر طرفین است. اکنون که وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند فعالیت خود را آغاز كرده است، آمادگی خود را در این باره اعلام می‌كنیم.

آشوری افزود: با توجه به آغاز ترم جدید تحصیلی، وابستگی فرهنگی ایران برنامه‌ریزی لازم را برای کلاس‌های فارسی دانشگاه حیدرآباد انجام داده و میرزا شبیر علی (شیرازی) را به عنوان مدرس این کلاس‌ها معرفی می‌كند.

وابسته فرهنگی کشورمان در حیدرآباد هند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه مسلم است؛ بخشی از هویت هر ملتی به تاریخ و تمدن آن ملت مرتبط است. اگر نگاهی به تاریخ هند داشته باشیم، درمی‌یابیم که زبان فارسی و اشعار آن در منطقه دکن از قدمتی دیرینه برخوردار است. این فرآیند در زمان قطب‌شاهیان شکل گرفت و در آن زمان حتی مراکز مهمی برای تدریس زبان فارسی تأسیس شد و همین نگرش موجب شد که زبان فارسی زبان رسمی منطقه دکن شود.

وی تأكید كرد: بسیاری از اصطلاحات اداری، اجتماعی، مدنی و هنری همانند معماری و موسیقی در زمان قطب‌شاهیان به زبان فارسی بوده است. پس نباید گذاشت که زبان و ادبیات فارسی در این منطقه تضعیف شود؛ زیرا فارسی بیان‌گر تاریخ و تمدن منطقه دکن است.

در ادامه این دیدار پرابهاکر راو، رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه حیدرآباد هند اظهار كرد: کلاس‌های زبان فارسی به مدت 4 سال است که در دانشگاه حیدرآباد با موفقیت ادامه دارد. همانطور که می‌دانید دانشگاه حیدرآباد بزرگ‌ترین دانشگاه ایالت تلنگانا است كه هزاران دانشجو از مناطق مختلف هند در رشته‌های گوناگون در این دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. باعث افتخار است که بسیاری از دانشجویان در کنار دروس الزامی خویش، زبان و ادبیات فارسی را به عنوان واحد درسی اختیاری برمی‌گزینند.

وی افزود: معتقدم زبان فارسی را نباید محدود كرد؛ بلکه زبان فارسی زبان رسمی هند بوده است و اکنون باید گفت 30 الی 40 درصد فرهنگ رایج بین مردم حیدرآباد برگرفته از فرهنگ ایران‌زمین است.

رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه حیدرآباد هند ادامه داد: اکنون این دانشکده بخشی از فعالیت آموزشی خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد و در این راستا آموزش زبان فارسی به صورت الکترونیکی و آنلاین را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: