نهمین شماره فصلنامه «نسیم شرق» در ارزروم ترکیه منتشر شد

به گزارش لیزنا براساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهمین شماره فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی «نسیم شرق» در 268 صفحه و به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه و به همت کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک منتشر شد.

در این شماره از فصلنامه مقالاتی با عناوین بررسی فرهنگ‌نامه‌ای رمان مائی و سیاه، عنصر شمع در استعاره‌های شعری خواجوی کرمایی، مفاهیم رمزی تمثیلی و نمادین پرندگان در رباعیات و قصاید عطار، اشعار فارسی مایلی در مدح شیخ‌الاسلام فیض‌الله افندی و ارتباط  بین زبان فارسی و زبان زازایی بر اساس فهرست موریس سوادش آمده است.

رساله الطیر احمد غزالی و معرفی کتاب‌های ترجمه شده از سوی اساتید زبان و ادبیات فارسی ترکیه، (نامه‌های ایرانی مونتسکیو، تذکره مجالس النفایس علیشیر نوایی، بوستان و گلستان سعدی، لیلی و مجنون نظامی گنجوی، دیوان حافظ و شعر ایران از مشروطیت تا جمهوریت) از دیگر مقالات این فصلنامه به شمار می‌رود.

این مجله در لیست مجلات (İSİ) و توبیتاک (Dergıpark) قرار داشته و پژوهش‌ها و تحقیقات علمی معتبر در زمینه زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را منتشر می‌کند.

 

نعمت ییلدیریم، مدیر گروه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک مدیرمسئول فصلنامه و بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک ارزروم صاحب امتیاز فصلنامه پژوهشی نسیم شرق است. از جمله اهداف این فصلنامه، معرفی و شناساندن فرهنگ، تاریخ، تمدن و هنر ایران اسلامی، آشنایی با پژوهش‌های جدید در گستره ایران‌شناسی و زبان و ادب فارسی و انتشار آنها، گفت‌وگو و تبادل نظر در عرصه‌های پژوهشی ایران‌شناسی و زبان و ادب فارسی، تشویق دانشجویان و پژوهشگران جوان به گسترش و ژرف‌اندیشی در پژوهش‌های علمی است.