کتاب «تحلیل فرهنگی» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این کتاب الگوی خوبی برای نحوه کاربست نظریه‌های فرهنگی برای موضوعات و مسائل انضمامی مهم جهان معاصر است. نویسنده این کتاب، که جزو مطرح‌ترین و تاثیرگذارترین پژوهشگران و نظریه‌پردازان مطالعات فرهنگی و نظریه انتقادی است در این کتاب الگوی خوبی را برای نحوه کاربست نظریه‌های فرهنگی برای موضوعات و مسائل انضمامی مهم جهان معاصر ارائه می‌دهد.

مک گوئیگان در این کتاب به تحلیل فرهنگی طیف وسیع و متنوعی از موضوعات مانند مرگ چهره‌های مشهور، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی، بازآفرینی شهری، مسائل نژادی، سریال‌های عامه‌پسند، استفاده از تلفن‌های همراه و غیره می‌پردازد.

کتاب «تحلیل فرهنگی» در ۱۰  فصل و به این شرح تدوین شده است:

فصل اول: عرصه عمومی فرهنگی

فصل دوم: هویت بریتانیایی و شاهدخت مردم

فصل سوم: برساختن اجتماعی فجایع فرهنگی

فصل چهارم: اجتماع اجتماعات

فصل پنجم: هویت و بحران اجتماع

فصل ششم: جامعه‌شناسی تلفن همراه

فصل هفتم: فرهنگ مخاطره‌آمیز

فصل هشتم: نئولیبرالیسم، بازآفرینی شهری و سیاست فرهنگی

فصل نهم: کارآموزان سرمایه‌داری سرد

فصل دهم: مطالعات فرهنگی و سرمایه‌داری سرد

نویسنده معتقد است که باید در پس جزئی‌ترین و خردترین حوادث و جریانات زندگی روزمره، نقش سازوکارهای فرهنگی کلان و مهمی را دید که به خصوص در دهه‌های اخیر اهمیت و استیلا یافته‌اند.

البته مک‌گوئیگان نیز همچون برخی دیگر از نظریه‌پردازان انتقادی، اهمیت یافتن فرهنگ در دوره اخیر را ناشی از نقش و عملکرد سازوکارهای اقتصادی می‌داند که خود او از آن تعبیر به «سرمایه‌داری سرد» می‌کند.

کتاب «تحلیل فرهنگی» در ۳۹۷ صفحه و با قیمت ۲۶ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.