انتشار کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» در نشر لگا

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی نشر لگا، ترنس مالیک؛ کارگردان-فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگ‌ترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلم‌سازی که به‌ندرت در جشنواره‌های فیلم و محافل عمومی ظاهر می‌شود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه می‌گیرد که در طی بیش از چهل‌وپنج سال ساخته است. مالیک که به‌خاطر سبک بصری منحصربه‌فردش زبان‌زده خاص و عام است از چهره‌های شاخص عصر طلایی فیلم‌سازی هالیوود جدید است که در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد. او زیبایی‌ای رؤیاوار و فرازمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پرده سینما به‌ نمایش می‌گذارد.

مدخل‌های کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزه آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز می­توان به فیلم­های مالیک نزدیک شد، که از آن جمله­ اند رویکردهای پدیدار­شناختی، شالوده­ شکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.

کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» به شیوه ­های ممتاز و خصوصاً مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک می‌پردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار می­کند، جهت ­گیری خلاقانه فیلم­ساز و بحث درباره روش ­هایی که نقد و نقادی با توسل به آن­ها می­ تواند نور تازه­ای به اعماق فلسفی این فیلم­های تأمل­برانگیز بتاباند.

دیوید مارتین جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، درباره این کتاب می‌گوید: «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارنده طیففوق­العاده مهیجیاز رویکردهای مختلف به فیلم­ های مالیک است که نور تازه­ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهه­های اخیر می ­تاباند. مقاله ­های این کتاب، همان گونه که انتظارش می ­رود، کارنامه سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاه­های جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه می­ کند و نظریه­ پردازان سرشناس فیلم هم­چون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمی ­دارد. این کتاب مکاشفه ­ای فوق­العاده خواندنی درباره مهم­ترین فیلم ­های مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمین­های بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایه ­داران پیشرفت­ های اخیر در زمینه فلسفه فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقه­مندانِ این دست موضوعات اکیداً پیشنهاد می­ کنم.»

«ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» با ترجمه حسام‌الدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون تری‌یه: شکستن امواج، در ۳۲۸ صفحه و به قیمت ۲۶ هزار تومان توسط نشر لِگا روانه بازار کتاب شده است.