کد خبر: 36642
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 شهریور 1397 - 10:43

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار مجموعه سینمایی «فیلم به‌مثابه فلسفه»

منبع : لیزنا
مجموعه سینمایی «فیلم به‌مثابه فلسفه» با تألیف و ترجمه صالح نجفی و به‌همّت نشــر لِگا منتشر شد.
انتشار مجموعه سینمایی «فیلم به‌مثابه فلسفه»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی نشر لگا، مجموعه حاضر شامل ده کتاب در مورد ده فیلمِ مهم و اثرگذار تاریخ سینمای جهان است که از منظر فلسفی و با نگرشی نو مورد مداقه قرار داده شده‌اند. در پشت جلد کتاب‌های مجموعه حاضر آمده است: در مجموعه «فیلم به‌مثابه فلسفه» به‌دنبال بیان نظریه‌های مختلف فلسفی درباره فیلم نیستیم، بلکه بیشتر در نظر داریم هر فیلمی را که می‌بینیم یا به تعبیری هر فیلمی را که «می‌خوانیم»، به عنوان یک متن فلسفی ورق بزنیم. در این‌جا فیلم‌ها را متنی فلسفی قلمداد می‌کنیم. مواجهه‌ای که متفاوت از نقد فیلم عمل می‌کند.

فیلم‌هایی که در این مجموعه بررسی شده‌اند از این قرارند: کازابلانکا، همشهری کین، پرسونا، راشومون، سال گذشه در مارین‌باد، آنی هال، کپی برابر اصل، ماگنولیا، حرکت اشتباه، و کتابی دیگر تحت عنوان سینما به‌مثابه تمثیلِ غار افلاطون که شالوده مجموعه حاضر است.

صالح نجفی در مقدمه می‌نویسد: مجموعه «فیلم به‌مثابه فلسفه» کوششی است (هرچند ناکام) برای تأمل در آنچه فیلم‌ها بیان می‌کنند و با ذات سینما نسبت دارد. و البته که می‌توان گفت تأمل در سینما، به تعبیری، تأمل در همه‌چیز است: تأمل در نحوه ادراک دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و کمتر چیزی در آن یافت می‌شود که به‌نحوی با سینما مرتبط نباشد. هر رابطه‌ای که برقرار می‌کنیم ماده بالقوه‌ای است برای فیلمنامه‌ای که شاید روزی به فیلمی بدل شود. هر تنشی که از سر می‌گذرانیم ممکن است وجهی دراماتیک داشته باشد. آیا می‌توان رمان‌ها را به‌گونه‌ای خواند و فیلم‌ها را به‌گونه‌ای دید که دیگر انواع تنش در آن‌ها برجسته شود؟ تنش‌هایی که به‌جهت سیطره تنش دراماتیک، یا به‌قولی رژیم بازنمایی‌گرا-ارسطویی، واپس‌زده می‌شوند. این در ضمن معیاری سلبی است برای سنجش ظرفیت فلسفی فیلم‌های سینمایی: اگر فیلم‌های سینمایی را منهای تنش دراماتیک آن‌ها بخوانیم، چه‌چیز برای‌شان می‌ماند؟... راست این است که بسیاری از فیلم‌ها و شاید اکثر فیلم‌ها منهای تنش دراماتیک حرفی برای گفتن ندارند. شاید هم داشته باشند. شاید روزی باید تمام فیلم‌های «خوب» و «بد» تاریخ سینما را از منظر تنش‌های «غیر»دراماتیک‌شان بازدید/بازخواند. شاید آن هنگام بتوان به‌شیوه‌ای نو به فیلم‌ها و به جهانی که دیگر بدون فیلم‌ها قابل ادراک-تصور نیست نگریست، جهانی که به نظر می‌رسد دیری است می‌کوشد از سینما تقلید کند...

   کتاب‌های مجموعه «فیلم به‌مثابه فلسفه« در قطع پالتوئی، به تیراژ یک هزار، به قیمت 7هزار تومان و هر کدام در 60 صفحه از سوی نشر لِگا روانه بازار کتاب شده‌اند. این انتشارات پیش از این کتاب «عباس کیارستمی و فیلم _ فلسفه» را که با استقبال خوب کتاب‌دوستان و دوستداران سینما و سینمای کیارستمی مواجه شد را با ترجمه صالح نجفی منتشر نموده است. همچنین کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه «با ترجمه حسام‌الدین موسوی ریزی و با ویراسته داود میرزایی از این انتشارات به‌تازگی روانه بازار کتاب شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: