کد خبر: 36777
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 شهریور 1397 - 09:57

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به قلم حسین مسرت

منبع : روابط عمومي موسسه خانه كتاب
نخستین جلد از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به قلم حسین مسرت منتشر شد. این اثر زندگی فردی و اجتماعی سید علی محمد وزیری یزدی را معرفی کرده است.
انتشار «مشاهیر وقف کتاب در ایران»  به قلم حسین مسرت

 به گزارش لیزنا، نخستين جلد از مجموعه «مشاهير وقف كتاب در ايران» به تازگي از سوي مؤسسه خانه كتاب راهي بازار نشر شد.

نيكنام حسيني پور، مديرعامل مؤسسه خانه كتاب در مقدمه اين اثر چنين بيان كرده است: «در روزگار معاصر مي توان سنت حسنه وقف را در حوزه فرهنگ و به طور مشخص كتاب و كتابخواني بيش از گذشته رواج داد. چرا كه اين حوزه به دليل مشكلات اقتصادي و توجه بيشتر مردم به ديگر نيازهاي زندگي در انزوا و بي توجهي همسو با وقف مي تواند واقفان و خيرين را به اين حوزه بيشتر هدايت كند.

موسسه خانه كتاب اميدوار است با انتشار مجموعه «مشاهير وقف كتاب در ايران» از چهره بسياري از واقفان كتاب كه ناآشنايان آشنا هستند، غبارروبي كند. در گام نخست مجموعه مشاهير وقف كتاب در ايران، درگذشتگان قرار دارند و تقدم و تاخر انتشار كتاب هاي اين مجموعه به معناي ارزش گذاري ميراث هيچ واقفي نيست و اين مجموعه بر اساس وصول آثار به خانه كتاب منتشر مي شود.»

در بخش زندگي نامه اين كتاب مي خوانيم«حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد علي محمد وزيري يزدي(يزد۱۲۷۳-يزد ۱۳۵۶ش) از عالمان ناور، واقف كتابخانه وزيري يزد به آستان قدس رضوي و باني و باعث و مشوق وقف بسياري از املاك، باغ ها و مستغلات در حوزه يزد و كرمان از سوي نيكوكاران به آستان قدس است.  وزيري، مردي گشاده رو، خوش معاشرت، فعال، خوش قيافه، شيرين، جذاب و بذله گو بود و باورش بر اين بود كه اگر قلم روي كاغذ گذاشت و يا حرفي زد، بايد انجام شود، تا آبروي روحانيت محفوظ بماند.

وزيري سوم ارديبهشت ۱۳۵۶ش/ چهارم جمادي الاول ۱۳۹۷ ق در ۸۲ سالگي و پس از پشت سر نهادن دوره اي كوتاه از بيماري درگذشت.»

از جمله خدمات فرهنگي سيد علي محمد وزيري يزدي مي توان به راه اندازي كتابخانه وزيري در ۱۵فروردين ماه ۱۳۳۴ش در دهليز شمالي مسجد كهن و تاريخي جامع كبير يزد اشاره كرد. بنيان اين كتابخانه بيشتر بر پايه كتاب هاي ارزشمندي بود كه خود در طول ساليان دراز از گوشه و كنار ايران و حتي در وراي مرز هاي ايران تهيه كرده و اندوخته بود. بيشتر كتاب هايي كه از گنجينه شخصي اش به كتابخانه وزيري يزد منتقل شده، همه حاوي يادداشت هاي بسيار با ارزش و راهگشاست.

او پس از عمري خدمات فرهنگي و اجتماعي از جمله ايجاد انجمن ادبي كتابخانه وزيري و تشكيل هيئت حاميان مسجد جامع يزد در اين شهر درگذشت. هم اكنون كتابخانه وزيري با داشتن ۲۴۰هزار جلد كتاب چاپي و ۵هزار نسخه خطي در رديف ۱۰كتابخانه برتر كشور قرار دارد.

حجت الاسلام وزيري شاعري خوش قريحه بود. اما مجموعه اشعارش تاكنون گردآوري و چاپ نشده است و نمونه هايي از اشعار  وي در كتاب هاي مجموعه وزيري و سيماي فضيلت آمده است. تنها اثر مكتوب وي مجموعه يادداشت هايي در پنج دفتر است كه جلد اول آن به همت حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدتقي محصل همداني با عنوان مجموعه وزيري در سال ۱۳۵۵ از سوي كتابخانه وزيري طبع و منتشر شد.

نخستين جلد از «مشاهير وقف كتاب در ايران» كه به معرفي زندگي سيدعلي محمد وزيري يزدي پرداخته است، به قلم حسين مسرت با شمارگان هزار نسخه در ۴۸ صفحه و به بهاي ۱۰۰هزار ريال از سوي خانه كتاب راهي بازار نشر شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: