کد خبر: 37370
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مهر 1397 - 12:25

داخلی

»

اخبار کتاب

نخستين نشست اعضاي ستاد برگزاري هفته كتاب برگزار شد

منبع : روابط عمومی موسسه خانه کتاب
نخستین نشست اعضای ستاد برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار و در آن برنامه های پیشنهادی نهادها، تشکل ها و انجمن ها برای هفته کتاب ارائه شد.
نخستين نشست اعضاي ستاد برگزاري هفته كتاب برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، نخستين نشست اعضاي ستاد برگزاري بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران (نهم مهرماه) با حضور داريوش رضواني مشاور فرهنگي و منابع انساني معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايوب دهقانكار مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهرزاد دانش مدير كل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيكنام حسيني پور مديرعامل موسسه خانه كتاب و دبير بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران و جمعي از نمايندگان انجمن ها و تشكل هاي فعال در حوزه كتاب و كتابخواني در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، نيكنام حسيني پور، مدير عامل موسسه خانه كتاب،  با بيان اينكه با هماهنگي و هم افزايي دستگاه ها و نهادهاي مختلف مي توانيم هفته كتاب پرباري داشته باشيم، گفت: از نخستين دوره برگزاري هفته كتاب تاكنون ربع قرن گذشته است؛ اولين دوره هفته كتاب در دي ماه ۱۳۷۲برگزار شد اما بناي آن در آبان ماه گذاشته شد و تاكنون تداوم داشته است. تداوم برنامه هاي فرهنگي كمتر است اما هفته كتاب تاكنون تداوم داشته است و اين نشان مي دهد سياست‌گذاران ما نگاه ويژه اي به كتاب و كتابخواني دارند و در اين دوره از هفته كتاب با نگاه ويژه اي اين برنامه ها را دنبال مي كنيم.

دبير بيست و ششمين دوره هفته كتاب ادامه داد: اين دوره از  هفته كتاب با چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران همزمان شده است و همه نهادها و سازمان ها برنامه هايي به اين مناسبت تدارك ديده اند و سياست ما اين است كه اين برنامه ها را اجرا كنيم. ستاد اجرايي هفته كتاب و موسسه خانه كتاب به عنوان مجري، نقش اطلاع رساني و هماهنگ كننده را در هفته كتاب ايفا مي كنند. با توجه به شرايطي كه كشور با آن رو به رو است و تلاطم هاي اجتماعي كه با آن  برخورد مي كنيم نقش فرهنگي در اين تلاطم ها بسيار مهم مي شود تا بتوانيم همدلي اجتماعي در قبال كتاب ايجاد كنيم. نقش همه نهادها و سازمان ها به خاطر اين تلاطم هاي اجتماعي دو چندان مي شود. با استفاده از فرهنگ و كتاب مي توانيم فضاي همدلي و همبستگي اجتماعي مورد نياز جامعه امروز را ايجاد كنيم.

حسيني پور با بيان اينكه فضاي كتابخواني ما به سمت الكترونيك مي رود، گفت: ما شاهد گسترش كتاب هاي صوتي و الكترونيكي هستيم و بايد به اين ظرفيت جديد در هفته كتاب توجه ويژه اي داشته باشيم چرا كه نسل جديد ما به سمت اين نوع از كتابخواني سوق پيدا كرده اند. فضاي مجازي از ديگر ظرفيت هايي است  كه بايد در هفته كتاب مورد توجه ويژه قرار بگيرد تا بتوانيم توجه مخاطبان را سمت كتاب جلب كنيم. در اين سال ها ما به توليد كتاب توجه كرديم اما به حلقه هاي ديگر نشر چنان كه بايد توجه نكرديم درحالي كه بايد به كتابفروش، توزيع كننده، مصرف كننده كتاب و...  نيز توجه شود تا معادله  نابرابر بين كتابفروشان و ناشران از بين برود. تعداد ناشران در ايران زياد اما تعداد كتابفروشان به نسبت ناشران كم است.

وي در پايان گفت: در اين دوره  از هفته كتاب بايد به سمتي برويم كه نهادهاي صنفي و مردمي در برگزاري هفته كتاب نقش بيشتري داشته باشند و نقش دولت كمتر شود چرا كه انجمن ها و نهادهاي صنفي در طول سال فعاليت دارند و در اين زمينه ها فعال تر عمل مي كنند.  همچنين، با توجه به سياست هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اينكه تهران همه ايران نيست بايد استان ها از ظرفيت و ارزش افزوده هاي خود استفاده كنند  و برنامه هاي موثري در اين هفته برگزار كنند.

مهرزاد دانش، مدير كل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:  تمام هفته ها براي ما هفته كتاب است. در هفته كتاب سعي مي كنيم به كتابخانه هاي مناطق محروم كتاب اهدا كنيم چرا كه در تهران و مراكز استان ها به اندازه كافي كتاب وجود دارد و مشكل كتاب نخواني را  بايد در جاهاي ديگر جست و جو كرد. اگر بتوانيم سرمايه گذاري را در منطق محروم متمركز كنيم هفته كتاب  معنادار تر خواهد بود. هفته كتاب يك هفته نمايشي است و قرار نيست در اين هفته همه مردم كتابخوان شوند و اگر نهاد هاي دولتي كمتر در اين برنامه ها حضور داشته باشند بهتر  خواهد بود.

محسن رضايي از ديگر مهمانان حاضر در اين نشست، گفت: هفته كتاب سه هدف اصلي دارد؛ توسعه فرهنگ مكتوب، توسعه كتابخواني و ايجاد شور و شوق در جوانان، نوجوانان و مردم. سازمان ها و نهادهايي از دوره اول برگزاري هفته كتاب با ستاد برگزاري اين هفته همكاري كردند و همچنان فعال هستند. يكي از اين نهادها، جهاد دانشگاهي، آموزش و پرورش و.. است كه از دوره دوم و سوم وارد هفته كتاب شدند. همچنين، جهاد كشاورزي در حوزه روستاها فعالانه عمل مي كرد و انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان، تعاوني ناشران و همه تشكل هاي حوزه نشر سرمايه و توان خود را در هفته كتاب به كار گرفتند.

وي ادامه داد: عده اي تصور مي كنند هفته كتاب به صورت شكلي عمل مي كند اما اينگونه نيست چرا كه اگر اين هفته برگزار نمي شد بسياري از برنامه ها و اتفاقات خوب فرهنگي مانند تجهيز كتابخانه ها، جايزه قلم زرين، بيمه نويسندگان و...  اجرا نمي شد. هفته كتاب به اين معنا نيست كه در يك روز يا هفته مراسم برگزار كنيم بلكه به محض اتمام اين هفته بايد برنامه هايي در طول سال تدارك ببينيم. بايد به توسعه كتابخانه هاي مدارس پرداخته شود تا كودكان را به سمت كتابخواني سوق دهيم.

عادل تقوي، رئيس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي نيز در اين نشست،گفت: امسال بيست و پنجمين دوره جايزه كتاب سال دانشجويي را همزمان با هفته كتاب برگزار مي كنيم. موضوع دانشگاه و دانشجو به عنوان گروه هاي مرجع در جامعه بايد در هفته كتاب پررنگ ديده شوند. دانشجويان و دانشگاه مي تواند در اين هفته سفيران كتاب و كتابخواني در خانواده، محل، استان، دانشگاه و محيط كاري باشند.

سكينه خاتون مهديان‌پور، مشاور معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهادكتابخانه هاي عمومي كشور نيز در اين نشست، گفت: نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور همانند سال هاي گذشته با برنامه ريزي مدون برنامه هاي هفته كتاب را آغاز خواهد كرد. برگزاري جلسات رونمايي، نقد و بررسي كتاب، برگزاري مسابقات فرهنگي و..از جمله برنامه هاي ما در هفته كتاب است. همچنين، ۲۴ آبان ماه در تقويم رسمي كشور به عنوان روز «كتاب، كتابخواني و كتابدار» درج شده كه نشان دهنده اهميت و جايگاه ويژه كتابداران است و ما براي اين روز برنامه هاي ويژه اي را تدارك خواهيم ديد و كتابداران برتر معرفي و تجليل خواهند شد. مراسم تجديد ميثاق كتابداران با آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي از ديگر برنامه هاي ما در هفته كتاب است. همچنين، بنا داريم براي ۳۱ استان كشور برنامه هاي استاني داشته باشيم و در سطح ملي برنامه ويژه اي در تهران خواهيم داشت.

علي علي پور، معاون اداره كل مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور اديان، اقوام و مذاهب نيز در اين نشست، گفت: در سال گذشته پيشنهاد بررسي وضعيت نشر در اديان و قوميت هاي مختلف را مطرح كرديم اما اجرايي نشد و امسال مجددا اين پيشنهاد را مطرح مي كنيم و مي خواهيم در وسعت بيشتري برگزار شود. با توجه به چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي و همزماني هفته وحدت با هفته كتاب، بايد برنامه هاي گفت و گو محوري با  حضور فعالان حوزه نشر در بين مذاهب مختلف برگزار شود. پيشنهاد مي كنم براي تعدادي از چهره هاي شاخص نشر كشور تور فرهنگي در تهران برگزار كنيم تا از مكان هاي ديدني تهران بازديد كنند. همچنين مي توانيم طي مراسمي از بزرگان و چهره هاي شاخص حوزه نشر تقدير كنيم.

زهرا مظفر، معاون اداره كل فرهنگي هنري وزارت آموزش و پرورش كشور  نيز در اين نشست به تشريح برنامه هاي آموزش و پرورش در هفته كتاب پرداخت و گفت: فعاليت آموزش و پرورش در حوزه كتاب وكتابخواني هيچگاه تعطيل نمي شود و در طول سال استمرار خواهد داشت. برگزاري مسابقه كتابخواني«دانايي و توانايي» و برگزاري نمايشگاه كتاب از  جمله برنامه هاي ما براي ترويج كتاب و كتابخواني در مدارس كل كشور است. طي برگزاري اين مسابقات و نمايشگاه ها دريافتيم كه روستاها و مناطق محروم به كتاب نياز اساسي دارند و بايد به اين مناطق توجه ويژه اي شود. همچنين، برگزاري اردوهاي يك روزه، جشن امضاي كتاب، حضور نويسندگان در مدارس و... از ديگر فعاليت هاي ما است. در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران شرايطي مهيا شد تا مدارس ما از نمايشگاه بازديد كردند. همچنين پيشنهاد مي كنم بن كارت الكترونيكي خريد كتاب براي دانش آموزان و فرهنگيان صادر شود.

نجمه مشهدي، رييس اداره كتابخانه موزه ملي ملك نيز در اين نشست،گفت: سال گذشته در هفته كتاب با همكاري موسسه خانه كتاب، برنامه برگ ۲۴ را به مناسبت هفته كتاب برگزار كرديم و امسال هم آمادگي داريم برنامه هاي مشابهي را اجرا كنيم. طرح «گردش كتاب در باغ ملي» با شعار «من كتابم را جا مي‌گذارم، پس هستم ... شما هم جا بگذاريد تا باشيد»، كتاب‌هايي در سراسر محوطه تاريخي باغ ملي تهران گذاشته شد تا گردشگران و رهگذران بتوانند در فضاي بيرون كتابخانه و در محيط شهري با كتاب و كتاب‌خواني سر كنند. مي توانيم با همكاري آموزش و پرورش كتاب هاي مازادي كه به ما اهدا شد به مناطق محروم اهدا كنيم.

رويا قرباني،  معاون دفتر امور فرهنگي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز گفت: رويكرد ما در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيشتر اقتصادي است اما ما سعي مي كنيم با بضاعت خود روح فرهنگ را زنده نگه داريم. طرح هايي همچون، طرح كتاب در سبد خانوار كارگران، تجهيز كتابخانه هاي كارخانه ها و... از جمله برنامه هايي بود كه تاكنون براي توسعه كتابخواني برگزار كرده ايم. از ديگر اهداف ما توسعه و ارتقاي فرهنگ كار و كارآفريني است كه در اين راستا سلسله نشست هايي برگزار كرده ايم كه ماحصل آن در قالب كتاب منتشر مي شود. همچنين، نخستين جايزه شعر كارگري را شهرستان جم برگزار كرديم؛ ماحصل اين اشعار در قالب يك كتاب در حال چاپ است و  اميدواريم در هفته كتاب رونمايي شود.

سيد حسين عباسي، كارشناس فرهنگي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به فعاليت شهرداري در هفته كتاب گفت: شهرداري طبق روال هر سال برنامه هايي در هفته كتاب از طريق سراي محله برگزار مي كنند. اين برنامه ها شامل جلسات رونمايي، نقد و بررسي كتاب، برگزاري نمايشگاه كتاب و ...است.  همچنين شهرداري در زمينه اطلاع رساني نيز فعاليت مي كند و از طريق شركت راه آهن، شركت بهره برداري مترو تهران و شركت اتوبوس راني تهران اين اطلاع رساني را انجام مي دهد.

در ادامه، محسن عمو شاهي، نماينده موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران با بيان اينكه موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي فعاليت هاي مستمري در حوزه كتاب و ترويج فرهنگ مطالعه در دستور كار دارد، گفت: شش نمايشگاه كتاب استاني همزمان با هفته كتاب در استان هاي كرمانشاه، كرمان، گيلان و... برگزار مي شود. در حاشيه اين نمايشگاه ها نيز برنامه هايي براي تكريم نويسندگان استاني، اهدا كتاب و.. را اجرا مي كنيم. امسال براي اولين بار نمايشگاه كتاب استاني در كيش برگزار مي شود. همچنين از ديگر فعاليت هاي ما معرفي و تقدير از كتاب هاي ايراني است كه در مجامع بين المللي مورد توجه قرار گرفته اند؛ معرفي فهرست اين كتاب ها، قدمي رو به جلو است. كمك به تجهيز كتابخانه ها و مراكز فرهنگي نيازمند به كتاب به عنوان فعاليت مستمر در دستور كار است. همچنين، بررسي موانع بين المللي شدن كتاب هاي ايراني در نشستي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

سيد سجاد موسوي، معاون اجرايي مجمع ناشران انقلاب اسلامي از ديگر مهمانان حاضر در اين نشست، گفت: برنامه هاي آني و مناسبتي نقش آمپول مسكن را دارند و  پس از تزريق، رها مي شوند اما در وضعيت صنعت تغييري ايجاد نمي كنند. اصل استمرار در برنامه هايي كه به مناسبت هفته كتاب برگزار مي شود بايد رعايت شود و نبايد برنامه هايي در اين هفته آغاز و  با پايان اين هفته به پايان برسد؛ در اين صورت نبايد از اين برنامه ها انتظار معجزه داشته باشيم بلكه بايد برنامه هايي مورد حمايت قرار بگيرند كه استمرار و اثرگذاري داشته باشند. به مناسبت چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران موفقيت هايي كه در صنعت نشر داريم را در قالب يك كتابواره گردآوري كرده ايم و به عنوان يك اثر ماندگار آن را منتشر مي كنيم. از ديگر برنامه هاي ما، برگزاري مسابقه كتاب و زندگي است، در اين مسابقه كتاب هايي با محوريت خانواده، نقش زن و... انتخاب مي شوند. همچنين مي توانيم پويش كتاب قهرمان را برگزار كنيم.

رضا رجبعلي بگلو، مسئول كميته انتشارات انجمن علمي كتابداري و اطلاع‌رساني نيز در اين نشست گفت: اين انجمن داراي كميته هاي تخصصي در حوزه كتابخواني دانشگاهي، آموزشگاهي و عمومي است و با طيف وسيعي از كتابخانه ها سر و كار دارد كه مي تواند بستر مناسبي براي هفته كتاب فراهم كند. اين انجمن دو نشريه الكترونيكي؛ شناسه و اي بولتن؛ نشريه انگليسي زبان كتاب،‌كتابداري و اطلاع رساني ايران را در اختيار دارد كه مي توانند بستر مناسبي براي ترويج فعاليت ها و برنامه هاي هفته كتاب باشند.

داوود ملكي، کارشناس دفتر فرهنگی  وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: در وزارت ورزش و جوانان كارگروه كتاب و كتابخواني تشكيل شده و ما مسابقات كتابخواني را برگزار مي كنيم. همچنين، تجهيز كتابخانه هاي فدراسيون هاي ورزشي، تقدير از ورزشكاران نويسنده، بهره گيري تبليغي از ورزشكاران و... از جمله برنامه هاي ما براي هفته كتاب است. هفته كتاب در صورتي هفته اي پربار خواهد بود كه ما سال كتاب و كتابخواني پر باري داشته باشيم.

اسماعيل يزدان پور، نماينده مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور برنامه ريزي گفت: وقتي به مسير هفته كتاب نگاه مي كنيم مي بينيم كه برنامه اي موفق بوده و به مرور بالنده شده و رشد كرده است. همه نهادها و سازمان ها مي توانند در برنامه هاي هفته كتاب مشاركت داشته باشند تا برنامه هاي اين هفته متنوع تر برگزار شود. در دفتر مطالعات و برنامه ريزي چند رويداد با محوريت هفته كتاب برگزار مي شود كه از جمله آنها مي توان به جام باشگاه هاي كتابخواني، جشنواره روستا و عشاير دوستدار كتاب و پايتخت كتاب ايران اشاره كرد.

مهناز مقدسي، مديرعامل انجمن ويراستاران از ديگر مهمانان حاضر در اين نشست، گفت: در هفته كتاب، در كنار تشويق به كتابخواني بايد نيازهاي مخاطبان را شناسايي كنيم و به آنها آموزش دهيم چه كتابي خوب و چه كتابي بد است. همچنين، آموزش مراحل چاپ و آماده سازي كتاب به مخاطبان كمك مي كنند ارزش كتاب را بيشتر و بهتر بدانند و در اين راستا بايد مراحل توليد كتاب و تمام دست اندركاران چاپ كتاب به مخاطب معرفي و شناسانده شود. همچنين در اين هفته مي توانيم نوشتن را تقويت كنيم و براي جذب استعدادها بين مخاطبان و ناشران ارتباط برقرار كنيم.

سودابه اميني، مديركلي آفرينش‌هاي ادبي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: در كانون برنامه هاي كتاب محور در طول سال در جريان است. همچنين، كميته بررسي و انتخاب كتاب در كانون حدود چهل سال قدمت دارد و متشمل از گروهي از نويسندگان، شاعران وكارشناسان كتاب است. ناشران براي بررسي كارشناسانه كتاب مي توانند آثار خود را به اين كميته ارسال كنند. برنامه دو پنجره، تجهيز مراكز فرهنگي كانون و... از ديگر برنامه هاي ما براي هفته كتاب خواهد بود. در اين دوره از هفته كتاب اگر بتوانيم نرم افزار كتابخواني را طراحي كنيم تا همه خانواده ها و ارگان ها بتوانند كتابخواني خود را در آن ثبت كنند مي توانيم آمار دقيقي از ميزان كتابخواني در سطح كشور داشته باشيم. همچنين،  ارزيابي كتاب، فقر كتاب در استان ها و.. بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد. مي توانيم طرح اسنپ كتاب را اجرايي كنيم تا كتاب رساني به مردم با سرعت بيشتر انجام شود تا غذاي فكري به سادگي به دست مردم برسد.

علي بوذري، مدير عامل انجمن تصويرگران نيز در اين نشست، گفت: با نگاهي به نام گذاري روزهاي هفته كتاب عناويني با محتواي كتاب كودك داريم. اما يكي از پديد آورندگان اصلي كتاب كودك، تصويرگران هستند كه به آنها توجهي نشده است اين درحالي است كه اين گروه مي توانند براي مخاطبان كودك و نوجوان جذاب باشند. برگزاري كارگاه هايي با حضور تصويرگران درباره كتاب و كتابخواني با همكاري كانون اصلا ح تربيت، سازمان زندان ها و... برگزار كرده ايم. يكي از هنرهايي كه در عرصه بين المللي و جهاني شناخته شده است، تصويرگري ايراني است و ناشران بين المللي با تصويرگران ارتباط برقرار مي كنند. مي توانيم در هفته تصويرگري، برنامه هاي با موضوع كتاب و كتابخواني برگزار كنيم.

در ادامه، حسين معافي، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان گفت: كاشان به عنوان پايتخت كتاب ايران انتخاب شد. برنامه هاي هفته كتاب در محورهاي افزايش مطالعه، شور و نشاط در كشور، ايجاد گذرهاي فرهنگي، برگزاري برنامه هايي به مناسبت چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي، حضور در مدارس كاشان، قطار گردشگري، طرح كتابگردي، همايش تجليل از خادمان مكتوب و... در كاشان برگزار مي شود.  با توجه به مصوبه شوراي سياست گذاري مبني بر افتتاح هفته كتاب در كاشان ما آمادگي داريم اين برنامه را به خوبي اجرا كنيم.

حسيني نيك، مدير مسئول انجمن فرهنگي ناشران كتاب دانشگاهي در اين نشست، گفت: پيشنهاد مي كنم جلسات شوراي سياست‌گذاري هفته كتاب در طول سال برگزار شود. هفته كتاب بايد به جشني براي  تولد كتاب تبديل شود. آيين نامه هفته كتاب بايد اصلاح شود و سايت رسمي براي اين هفته طراحي شود تا همه نهادها برنامه ها و طراح هاي خود را در آنجا بارگذاري كنند. انجمن فرهنگي ناشران كتاب دانشگاهي طي شش سال گذشته نمايشگاه تخصصي كتاب دانشگاهي را برگزار كرده است. امسال آمادگي داريم در دانشگاه تهران و در فضايي كه ۵۰۰ ناشر تخصصي دانشگاهي بتوانند در آن حضور داشته باشند، نمايشگاه برگزار كنيم. همچنين آمادگي داريم طرح هاي فصلي كه از سوي موسسه خانه كتاب برگزار مي شوند در هفته پژوهش براي كتابفروشاني كه كتاب هاي دانشگاهي دارند برگزار شود تا اين كتابفروشان بتوانند كتاب هاي دانشگاهي را به فروش برسانند. همايش حقوق نشر را مي توانيم با همكاري موسسه خانه كتاب، مركز نشر دانشگاهي، پژوهشگاه مطالعات فرهنگي و... برگزار كنيم.

جعفر توزنده جاني، دبير انجمن كودكان و نوجوان تهران نيز در اين نشست، گفت: نويسندگان در هفته كتاب با همكاري انجمن در مدارس حضور پيدا مي كنند اما تعدادي از مدارس با ما همكاري نمي كنند و مانع حضور نويسندگان در كلاس ها و مدارس مي شوند. در اين زمينه آموزش و پرورش بايد با ما همكاري كند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی گرامیان، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور فرهنگی با بيان اينكه كتاب خواندن جايگاه خوبي ندارد، گفت: مردم ما هنوز باور نكردند كه روح و ذهن و فكر ما نياز به تغذيه دارد. ناشران، كتابفروشان، اهل قلم و.. پشتوانه نيرومندي هستند كه مي توانند با برنامه ريزي ذهن جامعه را به كتاب و كتابخواني متمركز كنند. هر چند راديو، تلويزيون و شبكه هاي اجتماعي حضور دارند اما بايد براي كتاب خواندن نيز وقت بگذاريم. در جامعه ما بيشتر كتاب هاي آموزشي خريداري مي شود در صورتي كه كتاب هاي مذهبي و علمي بيشتر  نيار است. پيشنهاد مي دهم به كتابخانه هاي روستايي اهميت زيادي بدهيم و در كنار مدرسه و مسجد يك كتابخانه نيز براي روستاها احداث كنيم.

اين نشست با حضور نمايندگان و مديراني از سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور، اداره كل فرهنگي-هنري اردوها و فضاي هاي پرورشي، وزارت ورزش و جوانان،  معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان ، مركز مطالعات راهبردي آموزش وزارت كشور، اداره كتاب سازمان بسيج مستضعفين، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و مساجد كشور، مجموعه فرهنگي يادمان شهداي انقلاب اسلامي، كتابخانه و موزه ملي ملك، انجمن تصويرگران، انجمن ويراستاران، اتحاديه چاپخانه داران تهران، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، اتحاديه ناشران قرآني، انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، مجمع ناشران انقلاب اسلامي، انجمن علمي كتابداري و اطلاع رساني ايران، موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي كشور، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان، اداره كل مجامع، تشكل ها و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: