نشست خبری هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد

 به گزارش لبزنا، یک روز پیش از آغاز رسمی هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نشست خبری این رویداد  با حضور مدیران این نمایشگاه در محل این رویداد برگزار شد.

در این نشست خبری یورگن بوس، رئیس نمایشگاه در سخنانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در طول حیات هفتاد ساله خود توانسته به عنوان مهمترین رویداد جهانی نمایشگاهی خود را ثبیت کند، عنوان کرد: تمامی تهیه کنندگان سینما، آژانس‌های ادبی، ناشران، توسعه‌دهندگان شبکه‌های تحت وب در اینجا جمع می‌شوند تا بتوانند در قالب یک شبکه  جهانی از آنچه در این رویداد عرضه می‌شود سود ببرند.

وی همچنین عنوان کرد: این نمایشگاه به دلیل ایجاد شدن پس از جنگ جهانی دوم خود را مقید به رعایت آزادی بیان و انتشار محتوا می‌داند و بر این باور است که باید اجازه داد تا همگان به سادگی به اظهار نظر پرداخته و در بحث‌های مختلف شرکت کنند.چرا که تحمل نظرات نویسندگان و افراد خاص جامعه یکی از مهمترین تمرین‌هایی است که یک جامعه دموکراتیک باید آن را انجام دهد.

بوس همچنین به معرفی کشور گرجستان به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه پرداخت و گفت: گرجستان کشوری تاریخی قرار گرفته میان اروپا و قفقاز است که داستان‌های سرزمینش و شخصیت‌های نهفته در پشت آن که هویت الفبایش را شکل می‌دهند را برای ما توصیف می‌کند.

به گفته رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت تاکنون بیش از 150 عناوین جدید کتاب از گرجستان به زبان آلمانی ترجمه و منتشر شده است و 70 ناشر آلمانی با عنوان فهرستی از آٍثار مربوط به گرجستان را در کارنامه کاری خود قرار دادند. همچنین از زمان تأسیس مرکز کتاب ملی گرجستان در سال 2014 و ایجاد برنامه تأمین مالی  برای ترجمه کتاب از زبان گرجی به سایر زبان‌ها، از سال 2011 در مجموع 200 عنوان از ترجمه گرجی در آلمان منتشر شده است و بیش از 70 نویسنده گرجستانی نیز آثار خود را در مجموع 350 رویداد در شهر فرانکفورت ارائه خواهند داد.

هنریش روته‌مولر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان نیز در این نشست عنوان کرد: این رویداد با تلاش جهت تولید و به اشتراک گذاشتن محتوا و اطلاعات سعی در ارتقا فرهنگ، آموزش و پروش عمومی، گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز میان همه جوامع دارد.

دیگر سخنران این نشست که میهمان این دوره از نمایشگاه به شمار می‌رود، چیماندا نگوزی آدیچی نویسنده نیجریه‌ای  و برگزیده جایزه ادبی نوبل و پن بود که ترجیح داد موضوعاتی مانند مهاجرت و فمینیسم در دوران معاصر را دستمایه سخنرانی خود قرار دهد.

هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت 18مهر کار خود را آغاز می کند. جمهوری اسلامی ایران با برپایی غرفه ملی در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.