به گزارش لیزنا، کتاب «بازیوارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرینبال ماسوله توسط انتشارات ایرانداک و نشر چاپار به چاپ رسید.
بازی وارسازی یا gamification مفهومی جدید در کسب و کار بوده و در تلاش است با استفاده از سرگرمی و مفاهیم مطرح در بازیها، کاربران را به آغاز و یا ادامه فعالیت تشویق کرده، مشارکت آنان را افزایش داده، برخی از چالشها را حل نموده و یا رفتاری خاص را در جامعه هدف خود ایجاد نماید.
به سخن دیگر، بازیوارسازی ابزاری برای حل چالشهای کسب و کار است که با کاربران و مشارکت آنان در ارتباط بوده و از طریق بکارگیری سرگرمی انجام میشود.
بازیوارسازی به معنای تبدیل تمام کسب و کار به بازی نیست بلکه به معنای استفاده از ابزارها و روشهای مورد استفاده در بازیها برای حل چالشهای مرتبط با مشارکت کاربران در کسب و کار است حتی اگر راهحلهای ارائه شده شبیه بازی نباشند.
براین اساس برای طراحی و اجرای موفق بازیوارسازی تسلط بر دو حوزه دانش مورد نیاز است: دانش حوزه کسب و کار و دانش حوزه طراحی بازی. با ترکیب این دو حوزه و تعامل مناسب آنها میتوان روشهایی را طراحی و پیاده نمود که با کمک آنها چالشهای کسب و کار برطرف شده و اشتیاق و انگیزه کاربران افزایش یابد.
با این همه، بدون داشتن الگویی جامع و کلنگر و بدون بهرهگیری از روشی ساختارمند نمیتوان بازیوارسازی را پیادهسازی کرد. کتاب حاضر به دنبال ارائه چنین الگویی است که در طی آن به کاربران، نیازمندیها و الزامات آنان توجه شده و روشهای بازیوارسازی به شکلی ساختارمند برای پاسخ به این نیازمندیها درتعامل با یکدیگر اجرا شوند.
این الگو از سه عامل کلیدی طراح به عنوان شکل دهنده بازیوارسازی و هدایت کننده فعالیتها، سیستم به عنوان آنچیزی که به دنبال بازیوارسازی آن هستیم و کاربران به عنوان مشارکتکنندگان و تعامل کنندگان با سیستم تشکیل شده است. در طراحی سیستم عناصری وجود دارندکه در تعامل با کاربران بوده و آنان را درگیر میسازد .
امتیازات، نشانها و تابلوی امتیازات از پرکاربردترین این عناصر هستند که برای اجرای موفق بازیوارسازی میتوان در طی الگویی هدفمند طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در کتاب حاضر این الگو در قالب محرکهای هشتگانه مطرح شده و عناصر مطرح در بازیوارسازی در قالب آنها بازنمایی میشوند.
همچنین با بهرهگیری از این ساختار تلاش شده است تا برخی از نمونههای موفق کسب و کار در حوزههای آموزش و یادگیری، سلامت، گردشگری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک بررسی گردند.