کد خبر: 37551
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 مهر 1397 - 14:34

داخلی

»

اخبار کتاب

تشريح برنامه‌هاي سومين همايش «ادبیات کودک و دیگری»

منبع : روابط عمومي موسسه خانه كتاب
برنامه‌های سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» تشریح شد.
تشريح برنامه‌هاي سومين همايش «ادبیات کودک و دیگری»

 به گزارش لیزنا؛ نشست خبري سومين همايش دوسالانه ادبيات كودك و مطالعات كودكي با عنوان « ادبيات كودك و "ديگري"» سه شنبه (۲۴ مهرماه) با حضور نوش آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك و حسين شيخ رضايي، دبير علمي همايش در سراي كتاب موسسه خانه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، انصاري با بيان اينكه شوراي كتاب كودك نهادي ۵۶ ساله است، گفت: در اين سال ها شورا رشد كرده و به سازماني بزرگ تبديل شده است؛ سازماني كه در سطح ملي و بين المللي تاثير گذار است و وجود آن منجر به تاسيس نهادهاي ديگري شد.  يكي از فعاليت ها و اتفاقات خوب شورا  عضويت در نهاد IBBY بود كه پايگاه اصلي آن در سوئيس است  و با داشتن حدود ۷۵ عضو، يك سازمان بزرگ تلقي مي شود.

دبير شوراي كتاب كودك ادامه داد: براي اين دوره از همايش از ليز پيج، مدير اجرايي IBBY براي حضور در ايران دعوت كرديم تا از منظر ساختار بين المللي بحث «ديگري» را مطرح كند. همچنين يك مصاحبه مطبوعاتي را با حضور ايشان برگزار مي كنيم. ليز پيج علاقمند است از فعاليت هاي ترويجي كه در ايران صورت مي گيرد بازديد كند بنابراين طي برنامه اي، بازديد از طرح «با من بخوان» به عنوان يك الگوي ملي و بين المللي را در نظر گرفته ايم. تاسيس كتابخانه در مناطق محروم از ديگر پروژه هايي است كه مورد توجه دفتر بين المللي  قرار دارد. بر همين اساس جايزه مهم آساهي براي توسعه كتابخانه هاي كوچك در نظر گرفته شده است. هرچند شوراي كتاب كودك خيلي قبل تر كار كتابخانه هاي كوچك را در حاشيه شهر و روستا آغار كرده بود. در شوراي كتاب كودك طرح «بامداد كتابخانه ها» را داريم كه در حال حاضر در چند منطقه اجرا مي شود و از ليزپيج دعوت كرديم اين كار را ببيند.

انصاري در پايان گفت: شوراي كتاب كودك مستقل از IBBY‌ عمل مي كند. ما برنامه همايش ادبيات كودك را براي ۸۰ كشور عضو IBBY‌ فرستاديم و چند مقاله نيز از خارج كشور داشتيم. همايش دوسالانه ادبيات كودك و مطالعات كودكي دوم و سوم آبان در خانه كتاب برگزار مي شود.

در ادامه، شيخ رضايي گفت: اين سومين سالي است كه اين همايش برگزار مي‌شود.  همايش «ادبيات كودك؛ ديروز و امروز» و همايش «لذت خواندن» عنوان همايش‌هايي است كه در سال‌هاي قبل  برگزار شد.

وي با اشاره به اهميت پرداختن به مفهوم«ديگري» گفت: در نظام هاي اجتماعي اهميت بحث ديگري در همه سطوح از خانواده گرفته تا سطح بين‌المللي به بسياري از ناعدالتي ها، تبعيض ها و سوگيري ها بر مي گردد و توجيح يا بهانه بسياري از تبعيض هاي ما در مقابل «ديگري» است. اين «ديگري» مي‌تواند ما به عنوان ايراني، ما به عنوان كساني كه سفيدپوست هستيم، ما به عنوان گروه زباني، ما به عنوان طبقه  اجتماعي و ... باشد. «ديگري» يعني كساني كه از ما نيستند و ما حق داريم نسبت به آنها تبعيض داشته باشيم. در بسياري از تحقيقاتي كه درباره ادبيات كودك شده بر  اين مساله تمركز كرده اند كه ادبيات كودك چگونه مي تواند كودك را نسبت به ديگري حساس و پذيرش ديگري را تسهيل كند.

شيخ رضايي ادامه داد: پس از ارسال فراخوان، حدود ۶۰ مقاله به همايش ارسال شد كه از مجموع آنها  حدود ۲۰ مقاله در روز همايش ارائه خواهد شد. در اين دوره از همايش سعي كرديم مهماناني از حوزه هاي مختلف جامعه‌شناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص ادبيات كودك و دست‌اندركاران ترويج خواندن دعوت كنيم.  در مجموع شش پنل داريم كه يك پنل به مباحث نظري، يك پنل به رسانه‌هاي جديد شامل انيميشن، كتاب گويا و ...، دو پنل به بررسي موردي رمان‌هاي نوجوان و دو پنل به بررسي موردي غير از رمان نوجوان مي‌پردازد.

دبير علمي همايش گفت: ارائه فعاليت‌هاي مدرسه مشاركتي در تهران  از ديگر برنامه هاي ما در اين دروه از همايش است. همچنين فهرست لاك‌پشت پرنده، كتاب‌شناسي با موضوع ديگري دارد و كتاب‌هاي پنج سال اخير را كه شش لاك‌پشت پرنده گرفته‌اند جمع‌آوري كرده است. اين كتاب‌شناسي حدود ۷۰ صفحه است كه كتاب‌هاي مربوط به ديگري را معرفي مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه ايا اين همايش با دفتر IBBY هماهنگ شده است يا يه صورت مستقيم و در ارتباط با اين دفتر برگزار مي‌شود، گفت: شورا يك نهاد مستقل است و به عنوان شاخه ملي IBBY فعاليت مي‌كند. بنابراين اين‌گونه نيست كه فعاليت‌هاي شورا با هماهنگي، سفارش و يا اطلاع آن‌ها انجام شود.

شيخ رضايي در پايان گفت: تاثير برگزاري اين قبيل همايش‌ها براي جهت دهي به فعاليت نويسندگان و پديدآورندگان آثار حوزه كودك و نوجوان مسئله پيچيده اي است ضمن اينكه ارتقاي كيفي كتاب هاي حوزه كودك هم به عوامل بسيار زيادي وابسته است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: