کد خبر: 37966
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 دی 1397 - 08:46

داخلی

»

اخبار کتاب

بنیادسعدی مسول برگزاری آزمون بین المللی مهارت زبان فارسی ( آمفا) شد

منبع : روابط عمومی بنیاد سعدی
بنیاد سعدی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول تدوین آیین‌نامه و استاندارد آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی (آمفا) شد.
بنیادسعدی مسول برگزاری آزمون بین المللی مهارت زبان فارسی ( آمفا) شد

به گزارش لیزنا،غلامعلی حدادعادل رییس بنیاد سعدی در توضیح این مصوبه اظهار کرد: سطح بندی آموزش زبان به خارجیان در همه جای دنیا پذیرفته شده و یک قاعده منطقی است، در کشور ما نیز که سالانه هزاران دانشجوی خارجی در دانشگاه های مختلف پذیرفته می شوند و در غیر دانشگاهها هم کسانی به ایران می آیند و در موسسات زبان فارسی می آموزند، لازم است براساس آزمونی مشخص شود تا چه اندازه زبان می دانند و چه میزان باید آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی و آزمون یک ابزار لازم برای  آموزش زبان است، گفت: با تاسیس بنیادسعدی فعالیت های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این بنیاد متمرکز شده و طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه استانداردسازی این آزمون ها و همچنین آیین نامه اجرایی آن برعهده بنیادسعدی گذاشته شده است که البته با مشارکت سایر دستگاه ها از جمله وزارت علوم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این آیین نامه آزمون آمفا، در مقام اجرا دو صورت دارد، یکی برای وزارت علوم جهت پذیرش دانشجویان خارجی، که خودشان طبق آیین نامه های تهیه شده در بنیاد و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهند کرد و دیگر برای زبان آموزان سراسر جهان که در کلاس های آزاد آموزش زبان فارسی در کشورشان شرکت می کنند و می خواهند مدرک تعیین سطح زبان فارسی داشته باشند که می توانند در آزمون های بنیاد سعدی شرکت کنند.

وی تصریح کرد: خلاصه روح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آن است که امتحان توانایی زبان فارسی باید استاندارد شود و در کشور یک متر واحد برای اندازه گیری معلومات زبانی همه کسانی که مدعی هستند زبان فارسی می دانند انجام شود.

بنا بر گزارش این خبر، متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در جلسه ۸۰۹ این شورا تصویب و به امضای حجت اسلام و المسلمین حسن روحانی ، رییس جمهوری رسیده به این شرح است:

۱. آیین‌نامه و استاندارد آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی (آمفا) توسط بنیاد سعدی و با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت مزبور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط جهت اجرا و اعمال، ابلاغ می‌شود.

۲. آزمون‌های بین‌المللی مهارت زبان فارسی در دو گونه عمومی و دانشگاهی (آکادمیک) برگزار می‌شود. برگزاری آمفای دانشگاهی به‌عنوان معیار پذیرش داوطلبان خارجی جهت تحصیل در دانشگاه‌های ایران در چارچوب آیین‌نامه و استاندارد مزبور بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و برگزاری آمفای عمومی برای سایر اهداف و کارکرد‌ها در چارچوب آیین‌نامه و استاندارد مذکور بر عهده بنیاد سعدی است.

۳. دانشگاه‌ها می‌توانند در صورت لزوم برای تعیین سطح زبان فارسی دانشجویان خارجی، نسبت به برگزاری آزمون اختصاصی زبان فارسی اقدام کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: